VHF/SRC mars 2023

Segling i öst, del 1

Sommarens seglats går till grannländer i öst


Text & bild: Bengt Utterström 2018-07-02

På \
På "att göra listan" stod att fixa seglarstövlar som blivit hala. Även på dyra skor torkar sulan och blir hal på däck. Enkelt fixat på ett putsband. Det räcker att göra en lätt ruggning av ytan. Skon på bilden är långt mer än tio år gammal och må vara ursäktad. Mina Dubarry gör sin tredje säsong och även de behövde ruggas upp. Med tanke på hur lite de används och bara ombord tycker jag man kan förvänta sig en sula av högre kvalitet med tanke på priset.

Lettland, Estland och Finland tänker vi besöka i sommar. Inför en avresa är det som vanligt en hel del fixande. Sedan har jag ägnat tid för att se nyheter i Garmins nya navigator och även försöka förstå nya appen Garmin Captain.

I skrivande stund är vi inblåsta i hamnen på Runö i Estland, men mera om det i kommande artikel.


I Askrikefjärden låg denna Stortriss uppblåst på land med täckställning och presenning på. Båten torde nog anses vara övergiven och ett lätt fång för den som anmäler den till polisen.
I Askrikefjärden låg denna Stortriss uppblåst på land med täckställning och presenning på. Båten torde nog anses vara övergiven och ett lätt fång för den som anmäler den till polisen.



Vi lämnar hemmahamnen torsdag kväll före midsommarafton. Motorgång mot Skurusundet och strax innan bron lägger vi oss vid servicevarvets tomma ponton. Vi räknade kallt med att det inte är någon aktivitet där på midsommaraftons morgon.

På Baggensfjärden nästa dag är vinden fin och blåser från norr. Vi rullar ut genuan och västkustseglar i god fart ned mot Ornö och Kyrkviken.

Vi akterförtöjer mot pontonbryggan med nosen mot vinden. Solen skiner, och det kommer regnskurar om vartannat.

Midsommaraftons sillmåltid intar vi under supstugan. Det är tredje året i rad som vi kurar under sittbrunnens kapell på midsommarafton.

Midsommardagen blir det motorgång hela dagen över Östersjön till Fårö i strålande sol, men svalt i luften. 

Det ger mig tid till att bläddra i Garmins nya navigator 1222 Touch.

Positiva nyheter i Garmins navigator

Vår ruttlinje är den violetta. Vi möter ett fartyg som syns tack vare AIS. Det är rödfärgat eftersom det fanns en kollisionsrisk. Vi ser hur fartyget har girat för oss.
Vår ruttlinje är den violetta. Vi möter ett fartyg som syns tack vare AIS. Det är rödfärgat eftersom det fanns en kollisionsrisk. Vi ser hur fartyget har girat för oss.

Äntligen börjar ordet "riktning" för kompasskurs i Garmins navigatorer bytas ut mot "Kurs". Det är ännu enklare att göra en rutt, välja Gå till eller automatisk vägledning. När man lägger markören på slutmålet kommer en meny fram på skärmens övre kant. Därifrån når man sedan resten av knapptryckningarna.

När man vill avsluta en rutt trycker man på röda ikonen i skärmens övre vänstra hörn.


Andra nyheter är att radarns vanligaste menyknappar syns på skärmen om man trycker på den. Då kommer menyraden till vänster fram.

Tredje knappen är gain, eller förstärkaren som det heter översatt. Trycker man på den kommer menyn till höger fram och där väljer jag enkelt nivå.

Detta har förenklat radarhanteringen och gjort den mera pedagogisk.

Active Captain

Garmin har skrotat sin gamla app Garmin Helm och ersatt den med en ny Active Captain. Med gamla Garmin Helm kunde man bara se en skärmspegling av navigatorns bildskärm på telefonen eller surfplattan. Garmin Captain kan mycket mera. Bland annat ska man kunna göra uppdatering av programvarorna för hela systemet med autopilot, radar, AIS, VHF med mera direkt från telefonen. I telefonens app Active Captain laddar man ned senaste programvaran. När navigator och telefon är sammankopplade med WIFI ska uppdatering ske automatiskt och trådlöst.

Jag ska erkänna att jag har försökt att göra det och troligen lyckats utan att jag egentligen förstod hur det gick till. Enligt navigtorn är senaste programvaran installerad och tills vidare tror jag det är så. Jag har viss respekt för programvaru-uppdateringar under pågående sjöresa, allra helst när jag som nu befinner mig utomlands. 

En annan bra finess är att det går att spela in film direkt från navigatorn i telefonen.

Fårö och hamnen Lauterhorn

Vi hyrde bil ett stenkast från hamnen och bilade runt hela Fårö. Det finns även cyklar att hyra. Bilden är från Strömingshamnen på norra Fårö.
Vi hyrde bil ett stenkast från hamnen och bilade runt hela Fårö. Det finns även cyklar att hyra. Bilden är från Strömingshamnen på norra Fårö.

Hamnen Lauterhorn på Fårö blev snabbt en favorit. Lauterhorn är för övrigt den enda hamnen på Fårö för fritidsbåtar. Bra skydd, många tappställen på kajerna med gott dricksvatten och eluttag. I duschrummen finns tillräckligt med krokar att hänga kläder på och en bänk att sitta på. Vi duschade två personer för en tiokrona och vi använde inte hela tiden. Så ska det vara, tyvärr är det sämre på många andra platser. Att det ska vara så svårt att sätta upp några extra krokar på toaletter och duschutrymmen?

Kutens är ett märkligt ställe där det serveras crêpes. Vår crêpes var ok, men de gamla rostiga fordonen och annat bråte som till exempel en rad med gamla kylskåp ser inte så roligt ut. Kutens tycks vara på gång att förfalla till något som ägarna inte har full kontroll över. Inte ens matborden utomhus inger aptit.

Cafeét Sylvies döttrar på norra ön och det relativt nya stället på promenadavstånd från Lauters hamn var betydligt trevligare.

Att Ingmar Bergman uppmärksammans med 100-års firande lät vi passera, men vi tittade på hans fina grav på kyrkogården. Den ligger enskilt och vackert i det nordvästra hörnet.

Valleviken på östra Gotland


Från Lauters seglar vi vidare till Valleviken. Valleviken är, liksom de flesta gamla hamnar på Gotland, en hamn där det bröts kalksten och brändes kalk som sedan skeppades vidare. Det gamla stora fina kontorshuset är idag restaurang och det finns gott om rum för den som önskar hyra.

Hamnen är fin, men säkert orolig i sydostlig vind.

Från Valleviken går vi vidare nästa dag med kurs mot Ventspils i Lettland.


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut