VHF/SRC mars 2023

Emili från Litauen

Lita Trading blev importör efter exportkurs


Bengt Utterström 2012-02-10

Emili 600 från Armplast i Litauern visades för första gången på Göteborgs Båtmässa och var således en av mässas många världspremiärer. Emili 600 har fina gångbord och ett skyddsräcke i fothöjd för passage till fördäck.
Bild:Lars W Gustavsson
Emili 600 från Armplast i Litauern visades för första gången på Göteborgs Båtmässa och var således en av mässas många världspremiärer. Emili 600 har fina gångbord och ett skyddsräcke i fothöjd för passage till fördäck.

Lita Trading AB säljer motorbåtarna Emili som tillverkas i Litauen. "Vi kom i kontakt med tillverkaren Armplast när jag höll en kurs om export i Litauen. Man kan säga att vi gjorde praktik av det teoretiska på kursen", säger Peje Örtengren och ler.

Emili 590 visades för första gången på Göteborgs Båtmässa 2011. I år är de på plats igen med nya modellen Emili 600.


Lita Traiding

Hur vågar ni starta ett nytt företag nu och sälja båtar när så många andra har det kämpigt? "Vi tycker att vi har rätt upplägg och kan sälja båtar av hög kvalitet till rimliga priser", säger Peje Örtengren på Lita Trading AB.

"Så brukar de flesta svara", säger jag. "Förklara hur du menar."
Peje Örtengren: Vår affärsidé går ut på att sälja båtar utan onödiga mellanhänder. Lita Trading köper och importerar båtar från Litauen. Sedan säljs båtarna av en motorkunnig firma som monterar den aktersnurra som kunden vill ha. Förtjänsten för marinfirman, som monterar motorn, ligger i försäljning- och montaget av motorn, tillbehör och kanske en trailer.

Vi samarbetar för närvarande med Roger Nilsson på Kvarnbackens Båt i Varberg som har den profil på företaget som vi söker. Roger Nilsson kommer också att gå in i Lita Trading som ägare. Så bra tycker han idén är.

"Hur har du och din kompanjon Markus Johnsson kommit i kontakt med Armplast UAB i Litauen som tillverkar båtarna", undrar jag?
Peje Örtengren: "Det är genom vår förra arbetsgivare Exportrådet. På uppdrag av Litauiska staten höll jag och Markus kurs för bland annat varvets ägare om hur exportaffärer går till och vad man ska tänka på. Varvet Armplast tillverkade tidigare plastprodukter åt Sovjetiska armen.

En av de saker som vi talar om på exportkurserna är att inte falla i fällan och börja sälja till någon som säger sig kunna sälja flera båtar genom en redan etablerad firma. Inte allt för sällan tecknar de avtal om ensamrätt i ett land och köper en båt. Sedan blir det oftast inte några fler båtaffärer för man vill inte störa sina egna tidigare inarbetade varumärken. Därmed stänger man det nya märket ute på den inhemska marknaden.

Nya återförsäljaren säljer inte någon båt och ingen annan kan göra det heller eftersom de har ett avtal om ensamrätt. Det är svårt att hitta nya återförsäljare hos befintliga som vill göra ett seriöst jobb.

En annan fallgrop är de som säger sig kunna sälja tio båtar om året, men i själva verket bara är ute efter att köpa en billig båt åt sig själv.

Jag har ett stort båtintresse och när vi tittade på Armplasts båtar fann vi att de var välgjorda och vi inledde diskussioner om hur man bäst säljer dem i andra länder.

Vi valde att gå i ett eget spår och börja från noll. Det är oftast det enda sättet att lyckas på. Vi har själva kontrollen över försäljningen. Vi är också med och gör produktutvecklingar av båtarna. Till exempel så används ett och samma skrov till några olika modeller."

Emili 590 är en öppen styrpulpetsbåt med \
Emili 590 är en öppen styrpulpetsbåt med "walkaround".

Men, ska all försäljning gå via Lita Trading i Varberg", undrar jag? "Nej", säger Peje. "En försäljare av båttillbehör och motorer med egen verkstad i till exempel Härnösand kan sälja våra båtar i eget namn. De beställer via oss och båtarna levereras direkt till Härnösandsföretaget som utrustar dem enligt kundens önskemål."

Tre modeller finns idag. Dessa är Emili 460, 590 och 600. Samtliga uppges vara CE-märkta. Lita Trading i Varberg söker fler återförsäljare med resurser att göra motormontage i Skandinavien.

Tipsa en vn Skriv ut