VHF/SRC mars 2023

Motorbåtsresa Umeå - Stockholm i maj

Dag 3, se slutet av artikeln
Dag 1: Dramatik när targabåge lossnar från rufftaket i 20 knops fart på Kvarken


Bengt Utterström 2011-05-28

Ulvön är åter ett guldkorn. Vi träffade bara trevliga och hjälpsamma människor. Bland dem var fyra seglade herrar från Örnsköldsvik.
Bild:Bengt Utterström
Ulvön är åter ett guldkorn. Vi träffade bara trevliga och hjälpsamma människor. Bland dem var fyra seglade herrar från Örnsköldsvik.

Lördag morgon 28 maj. Flyg Arlanda - Umeå. Landar 11.00. Kl. 11.45 lossar vi förtöjningarna i Obbola ca 20 km syd Umeå för en motorbåtsresa med en Minor 27 till Stockholm.

Allt var väl förberett. Skepparen hade noga gått igenom båten, motor nyservad, diesel- och vattentank fyllda och proviant i kylen. Vi drar iväg. Enligt Sjöfartsverkets vind och vattentjänst VIVA blåste det syd drygt 4 m/s i Holmsund. Små vågor, men vi kunde inte köra fortare än 20 knop för då tyckte vi det blev för stökigt och stötigt ombord.
Passerar Obbolsten och Svarten, styr ned mot Bonden och håller sedan kurs direkt mot Ulvön cirka 60 sjömil bort.

Hela targabågen lossnade. Den satt fast i 12 skruvar, samtliga rycktes ur sina fästen.
Hela targabågen lossnade. Den satt fast i 12 skruvar, samtliga rycktes ur sina fästen.

Dunkar till i botten
Vi hörde en smäll, det lät som något tungt förflyttades i ett stuvfack från ena sidan till den andra. Senare skulle det visa sig att hela targabågen hade lossnat från sitt fäste på styrhyttens tak och fallit ned på akterdäck. Vi drog av på farten och båten fick driva i vinden medan vi skapade oss en överblick över vad som hänt.
Där låg targabågen med radarantenn, samtliga lanternor, signalhorn och VHF-antenn. Vi befann oss i Kvarken väst om fyren Långrogrundet och cirka 6 sjömil från närmaste kust.
Radarantennens kablar hade dragits ur i kontakterna, några lanternor var trasiga och VHF-antennens kabel var av.
Ska vi vända?
I ett sådant här läge gäller det att fatta rätt beslut. Ska vi vända eller fortsätta? Vi bestämde snabbt att vi inte kunde göra något åt läget just nu annat än att surra fast bågen på akterdäck och fortsätta färden. De eventuella reservdelar som vi skulle behöva i skruvar och Sikaflex bör vi få tag på i Härnösand trots att det var sen lördageftermiddag. Vi förstod nu också varför vi inte hade sett några ekon på radarn. Först trodde vi att den var trasig. Det hann nämligen gå en kvart efter dunket och att vi stannade.
Ulvön första stoppet
Efter drygt 3,5 timmars gång förtöjde vi i Ulvöns gästhamnsbrygga. Innan hade vi ringt Bettan (Elisabeth Nordquist) som arbetar på turistbyrån. Jorå, hon var i tjänst och upplyste om att hotellet har öppet och att de serverar mat. Vi ringde Ulvö Hotell och fick veta av Lina att de serverar lunch fram till 14.00 och öppnar för middag 18.00. -Och vi som kommer vid 16-tiden, är jättehungriga och sedan måste fortsätta, hur gör vi då frågade jag med en hjälplös stämma på rösten. -Jag ska tala med köket, de kan säkert spara två portioner åt er som vi värmer när ni kommer, välkomna!, säger Lina. Gissa om vi uppskattade den servicen.
Ulvön en riktig pärla idag
Ulvön har under lång tid känts ganska slitet, men sedan ett par år har det skett en enorm uppryckning. Ulvö hotell är helt ombyggt, fin restaurang och nya bryggor. Det gäller för övrigt hela bryggan inklusive fram till de gamla anrika surströmmingsssjöbodarna där bland annat restaurang Almagränd numera ligger. Vi besökte Ulvön sommaren 2010 och såg redan då vilken förändring som skett. Nu kan jag verkligen rekommendera ett besök vilket inte har känts helt självklart för några år sedan.


Härnösand glad överraskning
Efter ett par timmar fortsatte färden mot Härnösand. Där behövde vi inköpa några skruvar och Sikaflex. En bekant Christer kände Hernömarinas ägare Christer och ringde honom och berättade om vårt dilemma. -Inga problem, kom med båten till tankbryggan så öppnar jag butiken, sa Christer. En fin service när klockan passerat 19-tiden på lördagskvällen!
Nya vågbrytare i norra gästhamnen
Det första vi ser när vi närmar oss är att man lagt ut nya och längre vågbrytare i hamnen. Tankbryggan är ombyggd och där ligger nu även båttillbehörsbutiken Hernömarina.
Kvällen avslutades med en hamburgare på restaurang Skeppet alldeles invid bron.
I skrivande stund ligger targabågen omonterad på akterdäck och vi vet fortfarande inte om radarn kommer att fungera efter luftfärden och dunken mot akterdäck. Antennkaben till VHF:n kan vi troligtvis skarva och vi har inköpt reservlampor till lanternorna.
Att targabågen lossnade verkar beror på usel montering av Minor-varvet. Den satt i 12 skruvar, inget fästlim! Skruvarna har dragits ur sitt fäste.
En fin och händelserik dag går mot sitt slut. Vi frågar oss varför inte fler är ute och åker båt denna vackra årstid utmed norrlandskusten.
Rapport följer om fortsättningen.

Fågeln Skarv tycks ha dragit norrut. Denna ö, Loppan, ligger strax norr om Härnösand.
Fågeln Skarv tycks ha dragit norrut. Denna ö, Loppan, ligger strax norr om Härnösand.



Dag 2, söndag 29 maj.

Vaknade 05.00 till att skepparn räknar avstånd i sjökortet till ön Gran. Lång diskussion följde huruvida han räknat rätt eller inte. Efter den var vi  båda vakna och beslöt oss gå iväg på fastande mage. Kl. 05.50 lossar vi förtöjningarna. Eftersom targabågen ligger på akterdäck behöver vi inte väcka någon "Christer" för broöppning. Planen var att vi går till Lörudden som ligger i höjd med Brämön. Sydlig vind 7-9 m/s söder om Härnön gjorde oss förvisso ordentligt vakna, men inte så glada. Krabb sjö och farten pendlar mellan 7 till 10 knop. Vi beslöt oss för att gå in nord om Åstön och in i Tynderösundet. Vi förtöjer väst den 4 meter höga bron vid en privat brygga. Frukost och morgontoalett. Kollar väder via internet. Inga roliga utsikter de kommande dygnen. Vi beslutar dock för att prova och gå mot Mellanfjärden. Går inte det vänder vi och går troligtvis in mot Sundsvall.
Fortsättning följer. Kl. är nu 09.30

Taktiken var att gå så mycket i skydd av land som möjligt för att undvika den krabba sjön. Alla som någon gång färdats utmed norrlandskusten vet att det inte är så enkelt. Vid Svenska Kryssarklubbens Kattskär, öster om Sundsvall, låg ett antal båtar. Vi såg dock ingen ombord och få torde ha gjort någon notis om vår vidare färd söderut.
Vi gick på rak sydlig kurs och sökte sjölä mot landtungan som leder ut mot Lörudden och Brämön. Efter Brämön blev vi åter påminda om sjögången. Farten anpassades till vågorna och var växelvis mellan cirka 4 knop för att i bättre stunder kunna vara upp emot 11.
Resan består av delmål
Hela tiden har vi delmål. "Blåser det för mycket syd Brämön går vi till Skatan" var ett av dem. "Det kan nog vara riskabelt att anlöpa Lörudden i den sydliga vinden som trycker på." Vi måste dock in till Mellanfjärden och bunkra diesel. Som vanligt fegar ingen av oss ur och allt som oftast går vi till den plats som vi redan bestämt. En lunch i Mellanfjärdens restaurang Sjömärket lockade och därför fortsatte vi och kämpa mot vågorna. Det kan kännas avlägset och långt borta, men rätt som det är kommer man fram. Vi ringde Björn Larsson. Det är nämligen han som sköter farmartanken och ser till att båtar kan bunkra diesel. Passerar du med båt är det värdefullt att ha hans mobilnr: 070-606 1998.
På Sjömärket blev vi vänligt mottagna och vi serverades en god kantarellsoppa till förrätt och stekt röding till varmrätt. Jag tror inte jag behöver förklara att det smakade gudomligt gott.


VHF-antennens kabel skarvades med en enkel sockerbit och skyddades med eltejp. Det visade sig fungera.
VHF-antennens kabel skarvades med en enkel sockerbit och skyddades med eltejp. Det visade sig fungera.

Känns "otryckt" utan VHF
Vi använde gästhamnens duschar och kändes oss redan betydligt piggare. VHF-antennens kabel skarvades ihop med hjälp av en sockerbit. Det är trots allt en stor trygghet att veta VHF:en nu fungerar. Vi möter nämligen inte så många båtar, men till Jonas Ekblads och hans statistikbibliotek vill jag tillföra att vi mötte en segelbåt som gick för motor på nordlig kurs. Vi såg den mellan Hornslandet och Jättholmarna. Det är den enda båt vi sett på hela resan förutom Herr Hoffman, PG med flera som låg förtöjda vid Ulvön på lördagseftermiddagen.
Vi kämpade vidare, att solen nu tittade fram underlättade tillvaron. Hornslandet var ett annat delmål, Kråkhamn ett tredje, men vi skulle gärna vilja inta en middag i Skärså.

Lägg pengarna i skålen

Rökeriet ligger i andra änden av byn. Man ser det från hamnen. Följ vägen runt och ni kommer direkt till \
Rökeriet ligger i andra änden av byn. Man ser det från hamnen. Följ vägen runt och ni kommer direkt till "affärn".

Så blev det också. Förvisso kan det vara gott med skepparens grillade falukorv över öppen eld, men Skärså krogs fiskerestaurang Albertina lockade mera. Vi kan också avslöja att de numera bland annat säljer ett lokalproducerat ljust gott öl, nämligen Helsinge Pilsner.
I Skärså finns "Skärså rökeri". Det är alltid öppet. Det är det nämligen kunden som också är personalen. Man öppnar kylskåpet, väljer den fisk och sås man gillar och lägger pengarna i en skål. Fiffigt eller hur?
Var utsätter vi oss för dessa jobbiga dagar?
-För det är jobbigt. Vi står mest hela tiden och håller i oss och parerar för nästa våg.
-MEN, när vi förtöjt är det otroligt skönt att sätta sig ned med en kall öl i handen och plocka jordnötter ur skålen. Det är just då man känner hur himla bra man mår. Intrycken av kvällspromenaderna runt de små gamla fiskesamhällena lever man också länge på.
Vi planerar för tidig avgång på måndag morgon och har ytterligare en blåsig dag att se fram emot. Hustrun lockar med grillade lammracks om vi hinner ned till Roslagen...
Fortsättning följer.

Dag 3, måndag 30 maj

Jorå, även denna morgon vaknar jag 05.15 när skepparen säger: "Det blåser ingenting nu, vi borde kanske ta vara på det och sticka på en gång." 05.45 lossade vi förtöjningarna. Någon frukost hann vi inte med, fast jag var fortfarande rätt mätt efter gårdagens middag på Albatross.
Från Skärså går det att följa en led nära land. Vi slapp därför sjögången. Bitvis är den smal och trixig och det blir inte enklare när farten är närmare 25 knop. Skepparn körde och jag navigerade.

Fisknät i enslinje

Man undrar hur de tänker när de lägger fistnäten mitt i enslinjen? Detta är väl något för Kustbevakningen att ta tag i?
Man undrar hur de tänker när de lägger fistnäten mitt i enslinjen? Detta är väl något för Kustbevakningen att ta tag i?

När vi i 25 knops fart kör i enslinjen mot Stålnäset får vi plötsligt sänka farten. Det visar sig att någon har lagt fisknät och en massa röda bollar mitt i enslinjen! För visso markerat med ett gult specialmärke, men ändå. För mig är det nytt att fiskgarn utmarkeras med ett gult specialmärke. Jag tror inte dessa märken är tänkt för fiske. Hade vi kört där i skymning är det troligt att vi brakat rakt över. Undrar vad den tänkte på som la näten mitt i ensen?
Morgonens delmål var att ta sig ned till Kusön. Där skulle vi fatta nästa beslut. Direkt Öregrund eller följa kusten via Gävle? Vinden var frisk sydvästlig och byig. Utanför fyren Gåshällan gjorde vi ett fart- och komfortprov. Det visade sig att vi kunde hålla närmare 20 knop med kurs mot fyren Björn i norra Öregrundsgrepen. Vinden kom från sidan.
Vi tog en macka, inget smör, men väl en ostskiva. Torrt blev det i munnen, men vi sköljde ned det med vatten från våra vattenflaskor.
Beslutet var enhälligt, nästa etappmål blir Björn. Sedan gick det som på räls, fast betydligt skakigare, mot Öregrund. Vi förtöjde 10.15, åt en försenad frukost. Återigen hård vind hela morgonen.
Nu bär det iväg mot Roslagen och hustrun är underrättad om att två orakade och tämligen mörbultade herrar gör henne sällskap till middag.

Öregrund - Roslagen

I Öregrundsgrepen mötte vi Sjöfartsverkets fartyg Baltica som håller på med vårutprickningen.
I Öregrundsgrepen mötte vi Sjöfartsverkets fartyg Baltica som håller på med vårutprickningen.

Sista etappen gick som smort. vi var framme i måndags kl. 14.00

Summering:
Ina Marin som sålde båten för knappt två år sedan monterar targabågen och byter ut trasig ankarlanterna och signalhorn utan kostnad. Raymarines radar klarade fallet och fungerade när vi provade den. Inga andra synliga skador. Konstaterar att utrustningen är av hög kvalitet, men infästningen av targabågen måste göras bättre med något grövre skruvar och gärna Sikaflex som extra förstärkning.

Norrlandskusten är fantastig även i maj månad. Planera gärna en sommarsemester utmed den.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut




Kommentarer
2. Kämpa på Grabbarna i Stocksund 2011-05-29
1. Skarvön Captai Christer Andersson 2011-05-28