Tänkte inte på det
Båttjuvar buskörde i hamnen framför nosen på oss
Sex förtöjningslinor håller oss tryggt förtöjda långsides. Tre av dem i aktern. Vinden är stadig kring 14 till 15 m/s, i byarna över 16 m/s.
Mitt framför oss kör båttjuvar i hög fart i hamnen. Någon skriker "polis, båten är stulen" och det var nog en polis som ropade.
Västkusten bjuder på friska vindar. Just nu har vi stundtals 16 m/s i byarna enligt vindmätaren, men vi är tryckt förtöjda. På Tistlarna blev det en tidig start i morse (måndag 12 juni) och på Donsö förlorade vi styrbords lanterna mot elstolpen.
Notera färgskalan i bildens underkant. Ju rödare färg, desto mera blåser det.
Vår första etapp av seglingen går helt enligt plan. Vi startade i Stockholmstrakten och har nu kommit till Nya Varvet i Göteborg. Vi har lånat en hamnplats och ligger väl skyddade mot vinden som stundtals når 16 m/s i byarna. Vi ligger långsides med tre linor i fören och tre i aktern.
Verktygslådan har jag behövt en gång sedan förra artikeln. En kapellskruv var lös, men det löstes enkelt. Jag tävlar mot mig själv hur sällan jag behöver använda verktygslådan. Två gånger hittills sedan 24 maj.
På onsdag eftermiddag är etapp ett avslutad. Ny besättning anländer på söndag och då börjar etapp två som är det stora äventyret. Då lämnar vi Tjörn och planerar att ta oss till Shetland så snart som möjligt.
Från Falsterbo har vi haft fina seglingar, men det är onödigt blåsigt i mellanåt. Att ta sig fram här på västkusten är betydligt tuffaren än trygga skärgården hemma.
Vår vädersajt windy.com, som även finns som app, har plötsligt blivit min mest besökta app. Har du inte den, ladda gärna ned. Hittills har den stämt riktigt bra förutom i morse när vi låg ute vid Tistlarna.
Tistlarna, vinden vred
Det är ganska naivt att tro att man ska kunna ligga så här under en hel natt. Platsen är Tistlarna, Göteborgs skärgårds sydvästligaste hörn. Kl. 05.30 lämnade vi.
Vår väderkompis Windy talade om ökande vind och vridande från syd mot sydväst. Detta skulle dock inte inträffa förrän efter lunch på måndagen. Nu bar det sig inte bättre än att vinden kom cirka 8 till 10 timmar tidigare. Vinden träffade oss från sidan och det började rulla in små vågor från väst.
Det var bara att lämna den sköna sängvärmen och dra på sig sjöstället. Väl planerad avgång, vi gick igenom alla eventualliteter före losskastning. Det fungerade klockrent denna gång tack vare min kompetenta besättning.
Enslinjen består av två små stenar och en målad fläck. Den ena stenen hade rasat, men det ordnade vi till redan på söndagskvällen. Nu var jag glad för det, enslinjen syntes och vi lämnade Tistlarna utan några problem.
Vi västkustseglade (enbart med försegel) ned mot Donsö. Frukost i normal tid och sedan tog vi igen förlorad nattsömn.
När vi lämnade gästhamnen på Donsö fastnade styrbords lanterna i elstolpen och nu är vi enögda. Jag passar på att även byta babords lanterna och nu blir det två nya i led från Navinordic. Dessa levereras till vårt depåstopp på Tjörn. Där behöver även en söm sys i sittbrunnskapellet.
Jag begriper inte varför dessa elstolpar placeras utmed kanten på pontornerna. Sätt dem i mitten av pontonen eller gör dem hälften så höga. Stolpen som tog vår lanterna hade fått stryk innan och det är lätt hänt när de står vid kanten.
"Tänkte inte på det"
Den stilla morgonen övergick till en polisjakt mitt framför oss. Kameran var dock inte framme när motorbåten drog på för fullt och smet från polisen.
I Helsingborgs norra gästhamn blev jag vittne till hur en stulen båt smiter från polismans kommandorop "Polis, stanna", men det gjorde inte tjuvarna. Båten var enligt Aftonbladet stulen i Högasnäs. När tjuvarna tänkte pusta ut i Helsingborg stod polisen på kajen och väntade. Det såg tydligen tjuvarna och drar på i full fart samtidigt som de gör en kraftig babordsgir med stora svall som följd. I hög fart försvinner de ut genom hamninloppet. Händelsen var som på film.
Tack vare ett bra samarbete mellan polisen och Kustbevakningen greps tjuvarna i på bar gärning på vattnet i Öresund. Kustbevakningens två snabba båtar gick fortare än den stulna båten.
Alldeles onödigt sent kom jag att tänka på att jag kunde ha ropat på VHF-radions kanal 16:
"Allmänt anrop, just nu kör en stulen motorbåt av märket SeaRay Sundancer i hög fart ut genom norra hamninloppet i Helsingborg. Ring polisen om ni ser båten och ange vart den är på väg."
Tyvärr tänkte jag inte på det förrän efter någon halvtimma. Så dags då. Jag talade med polisman Thomas Andersson, som är ansvarig för Båtsamverkan på västkusten, om detta och han menade att det hade varit ett bra initiativ. Thomas Andersson såg gärna att jag tipsade om detta om någon annan råkar få vara med om något liknande.
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.