VHF/SRC mars 2023

Ringrostig i navigation? del 2

Varför visar navigator, logg och kompass olika?


Bengt Utterström 2011-05-13

Navigatorn räknar ut position, kurs och fart med hjälp av satelliterna i GPS-systemet. Vår kurs över grund är här 58 grader. Lägg märke till \
Bild:Bengt Utterström
Navigatorn räknar ut position, kurs och fart med hjälp av satelliterna i GPS-systemet. Vår kurs över grund är här 58 grader. Lägg märke till "M" efter kursen. Det anger att navigatorn visar kurs inklusive missvisning. Kompassen på nästa bild visar en kurs på 63 grader, även det inklusive missvisning. Vi har en deviation på 5 grader.

Hur kommer det sig att navigatorn visar en kurs och kompassen en annan? Varför visar båtens logg en fart och navigatorn en annan? Här reder vi ut skillnaderna.

GPS
Vi börjar med navigatorn. Runt jorden cirkulerar ca 30 satelliter som används i navigationssystemet GPS, Global Positioning System. De ligger på en höjd av cirka 20 000 km och de cirkulerar i 6 olika banor. Dessa satelliter sänder radiosignaler som din navigator kan ta emot. När navigatorn har kontakt med minst 3 satelliter kan den räkna ut en position. Vanligtvis har den kontakt med minst 8 satelliter, ibland upp emot 12. Du kan se hur det ser ut på satellitsidan i navigatorn.

I och med att navigatorn vet sin position så kan den också räkna ut den kurs och med vilken fart den förflyttas. Uppdatering sker ungefär en gång per sekund. Kursen är rättvisande utifrån geografiska nord. Navigatorn påverkas inte av missvisning eller deviation som en vanlig kompass gör.

Kurs över grund
Navigatorns visade kurs är navigatorns egen faktiska förflyttning över sjöbotten. Fören på båten kan peka åt ett håll, men kursen som visas är hur navigatorn förflyttar sig. Är det strömt pekar fören åt ett håll, medan navigatorn förflyttar sig något i sidled med det strömmande vattnet eftersom båten också förflyttar sig något i sidled och inte "rakt fram" som fören pekar.

Navigator kan visa kurs magnetisk

Kompassen visar vår stävade kurs, här 63 grader. Jämför det med navigatorns 58 grader. Skillnaden 5 grader är vår deviation. Bilderna är tagna vid samma tillfälle och det var inte strömt eller avdrift på grund av vind.
Kompassen visar vår stävade kurs, här 63 grader. Jämför det med navigatorns 58 grader. Skillnaden 5 grader är vår deviation. Bilderna är tagna vid samma tillfälle och det var inte strömt eller avdrift på grund av vind.

Kompassen visar din stävade kurs, det vill säga hur båtens förstäv pekar. Kompassen påverkas av missvisningen och eventuell deviation. Missvisningen beror på att kompassnålen ställer in sig på magnetiska nord och inte mot geografiska nord, N. Deviation beror på att det finns magnetiska föremål i båten som påverkar kompassen. Deviationen är unik för varje kompass på just den plats där den sitter i båten. Missvisningen är den samma inom ett och samma geografiska område.

Magnetiska nord ligger öster om Kanada och förflyttar sig långsamt mot Ryssland. Det är magnetiska nord som kompassnålen ställer in sig mot. Bilden är från navigationsboken Fritidsskepparen.
Magnetiska nord ligger öster om Kanada och förflyttar sig långsamt mot Ryssland. Det är magnetiska nord som kompassnålen ställer in sig mot. Bilden är från navigationsboken Fritidsskepparen.

Det går att ställa om navigatorn så att den visar kursen inklusive missvisning om man föredrar det. Då står det "M" vid angiven kurs i navigatorn. Skillnaden mellan vad kompassen och vad navigatorn visar är din deviation under förutsättning att det är vindstilla och inte strömt.

Båtens logg visar 5,2 knops fart genom vattnet. Navigatorn på den översta bilden visar båtens verkliga fart över sjöbotten, 5,7 knop. Differansen 0,5 knop beror sannolikt på beväxtning på loggen och att den inte är rätt kalibrerad. Någon ström rådde inte vid tillfället. Navigatorns värden är de mest rätta.
Båtens logg visar 5,2 knops fart genom vattnet. Navigatorn på den översta bilden visar båtens verkliga fart över sjöbotten, 5,7 knop. Differansen 0,5 knop beror sannolikt på beväxtning på loggen och att den inte är rätt kalibrerad. Någon ström rådde inte vid tillfället. Navigatorns värden är de mest rätta.

Fart genom vattnet
Båtens logg visar din fart genom vattnet. Oavsett om båten kör i motström eller medström kommer loggen att visa samma fart på samma varvtal. Din navigator kommer att visa din faktiska fart över sjöbotten. Det kallas för fart över grund. Åker du mot strömmen blir din fart långsammare över sjöbotten, åker du med strömmen ökar din fart över grund och det syns också på navigatorn.

Närmare sanningen än vad navigatorn visar är svårt att komma när det gäller kurs och fart. Trots allt är den verkliga farten mer intressant än farten genom vattnet. Det gäller även kursen. Verklig förflyttning är viktigare att veta än kompassens visade stävade kurs.

I boken "Plotter GPS och radar" kan du läsa mera om hur navigatorn fungerar. Se kategorin "Nautiska böcker"

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut