Snårigt och kallt för Navman
Svårt att få service på Navman
Distributören Sportmanship kommer inte att ta emot reklamationer och service på Navman efter 1 januari 2011. Detta kommer att få konsekvenser för båttillbehörsbutikerna. Som konsument kan du känna dig relativt lugn, men du måste kunna argumenten.
I ett meddelande från Sportmanship Marin AB framgår det klart och tydligt att de inte längre kommer att serva Navmans navigatorer. Sportmanship kommer inte att ta emot reklamationer och inte heller ge service i form av reparationer. Anledningen uppges vara att det inte längre finns några reservdelar att tillgå. Läser man vidare i deras meddelande hänvisas till företaget Navico Europé BV i Holland som ska kunna laga trasiga produkter.
Navmans navigatorer har sålts av en mängd båttillbehörsbutiker i Sverige. Sportmanship och Navpoint, ägt av Sportmanship, har aldrig sålt Navman i Sverige enligt Sportmanships VD Christian Olsson. "När vi blev distributörer för Navicos produkter Lowrance, Simrad, Eagle och B&G hade försäljningen av Navman upphört. Sportmanship har ändå servat Navman, men från årsskiftet kan vi inte längre göra det", säger Christian Olsson. "Vi har inga reservdelar och kan inte heller få tag på några. De butiker som sålt Navman måste själva lösa sina eventuella åtaganden mot sina kunder med hjälp av Navico i Holland", avslutar Christian Olsson.
Tre års reklamationsrätt
Om du är ägare av en navigator, plotter, med märket Navman och den går sönder inom tre år från inköpsdagen har du alltid rätt att få den reparerad enligt Konsumentköplagen. En förutsättning är dock att felet fanns med från början. Konsumentköplagen är tvingande och står på konsumenters sida.
Navman tillverkar bra och prisvärda navigatorer och radar. Kanske blev de för bra i förhållande till priset?
Vad händer om jag har en trasig Navman?
Vill det sig illa möts du av följande argument om du går till ditt inköpsställe med en trasig plotter: "Vi kan inte ta emot din navigator för reparation, Sportmanship har upphört att serva Navman, de tar inte längre emot reklamationer och reparationer. Din garanti var ett år och den har gått ut"
Svara då så här: Det är inte mitt problem. Ni som butik är skyldiga att reparera, byta ut eller göra ett återköp om ett fel inträffar inom tre år från det att jag köpt varan enligt Konsumentköplagen.
Eftersom det säkert blir en ordväxling bör du vara påläst.
Så här säger Konsumentverket om Konsumentköplagen: "Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."
Ett problem för oss konsumenter är dock att visa att felet fanns från början när vi köpte produkten.
Vad göra?
Vårt förslag är följande: Tipsa båttillbehörsbutiken att Navman och Northstar är snarlika produkter. Navico äger B&G, Simrad, Lowrance, Eagle, Navman och Northstar (Navico ägs i sin tur av Svenska riskkapitalbolaget Altor).
Det intressanta är att Sportmanship fortfarande är distributör för Navicos övriga navigatorer Simrad, Lowrance med flera i Sverige och har således färdiga kontaktvägar till tillverkaren. I meddelandet hänvisar Sportmanship också till Holländska Navico Europé BV som förmodas kunna reparera din navigator. Navico kan förmodligen byta din navigator till annat märke. Problemet är större om navigatorn är kopplad till nätverket Navbus eller om det gäller ekolod, logg, autopilot eller annat instrument som kommunicerar med Navbus. Vara av annat märke kommunicerar troligtvis inte med Navbus utan med NMEA 2000 istället. Då kan det bli svårt att få instrumentet att fungera i ditt nätverk eftersom annat märke inte passar Navbus.
Butikens dilemma
Antingen får butiken vända sig till Sportmanship och kräva att de hjälper till eller så får butiken vända sig direkt till Navico i Holland. Om de vägrar att göra något av detta, eller helt enkelt inte kan hjälpa dig kan du alltid påpeka att då får de byta ut varan mot likvärdig navigator/instrument eller häva köpet och ge dig pengarna tillbaka.
Sportmanship har nog rätt i sak
Avtalsrättsligt mellan båttillbehörsbutiken, Sportmanship och Navico gäller Köplagen. Den är inte tvingande och vad som avtalats mellan dem lär vi aldrig få veta. Sportmanship har förmodligen rätt i sak när de meddelar butikerna att de inte kommer att reparera Navman efter 1 januari 2011, men det är säkert inget populärt besked och det gör det krångligare för butikerna att hantera reklamationer.