VHF/SRC mars 2023

Quatix, klockan som larmar vid MOB

Garmins autopilot vänder tillbaka
vid man överbord


Text & bild: Bengt Utterström 2013-10-14

Vid man överbord larmar klockan Quatix. Autopiloten frågar om du vill göra en styrbords- eller babordsgir för att komma tillbaka till den nödställde.
Vid man överbord larmar klockan Quatix. Autopiloten frågar om du vill göra en styrbords- eller babordsgir för att komma tillbaka till den nödställde.

Garmins autopilot kan själv hitta tillbaka till en person som trillat överbord. Vid en demonstration utanför Gustavsberg fick jag se hur det går till. Vi kom tillbaka endast någon meter från den tappade fendern efter det att båten gjort Boutakoffs dubbla gir.

 Garmin, som är världsledande när det gäller navigatorer till fritidsbåtar, har under de senaste åren integrerat all sin navigationsutrustning och gjort den kommunicerbar via det öppna nätverket NMEA 2000.


I tidigare artiklar har vi skrivit om navigatorn som kommunicerar med VHF och om ett test av Garmins nya navigator 721.


I samband med flytande båtmässan i Gustavsberg, Allt på sjön, var jag med ombord på en båt där Garmins autopilotsfunktion demonstrerades.


Klockan Quatix larmar


Vi lämnar hamnen och stävar ut mot den öppna fjärden. Det är en gråmulen dag och ingen ombord har lust att bada. Därför sätts Garmins klocka Quatix fast på en fender. Normalt sitter den på handleden på besättningen.


Fendern slängs överbord. När kontakten mellan klockan Quatix och båten bryts, det rör sig om ungefär 10 meter mellan dem, larmar autopiloten om ”man överbord.”


Autopiloten frågar om man vill vända tillbaka och om man vill göra en styrbords- eller babordsgir. Valet av åt vilket håll som är bäst att vända tillbaka på har med segelsättning och vind att göra.



Ombord valdes att göra en babordssgir. Båten girar och styr åter mot fendern.


Boutakoffs dubbla gir


Båten svänger först cirka 60˚ åt styrbord. Sedan rätas giren upp genom att ratten automatiskt vrids åt babord och vi svänger runt i en babordsgir. Båten är strax tillbaka i sitt eget kölvatten, men på väg mot var den kom ifrån.


Röd linje i bilden förtydligar vårt kölvatten. Båten vänder strax tillbaka till fendern.
Röd linje i bilden förtydligar vårt kölvatten. Båten vänder strax tillbaka till fendern.



Vi närmar oss fendern och den kommer endast någon meter från skrovsidan. Med båtshaken plockas den enkelt upp.


Lägger en girpunkt
När kontakten mellan klockan Quatix och båten bryts larmar autopiloten och den sänder i sin tur information till navigatorn. Navigatorn gör då en girpunkt (waypoint) på det digitala sjökortet. Girpunkten sparas och den är aktiv tills den avaktiveras. Det betyder att om rorsman faller över bord och de andra i besättningen ligger och sover kan de efter några timmar be båten att syra tillbaka till den nödställde. Det gäller bara att hålla tungan rätt i mun så att man inte avaktiverar girpunkten ”man överbord”. Navigatorn kommer att tala om för autopiloten hur den ska styra fram till den nödställde. På navigatorn kommer vi även att kunna läsa hur långt det är kvar och vilken tid vi är framme.


Är den nödställde på samma plats?
Navigatorn och autopiloten jobbar mot en viss position. Om det är strömt vatten har den nödställde åkt med strömmen och kan således hunnit en bit i strömmens riktning. Med relativt enkla hjälpmedel går det att se åt vilket håll båten driver om den nödställde inte påträffas. Sedan är det bara att räkna på strömmens kurs och fart och då bör den nödställde ändå kunna hittas.


Är det inte strömt torde sökområdet bli relativt litet. Vinden förflyttar inte en människokropp så fort som en ström kan göra.


Herrelös båt, hitta den nödställde?
Med detta system ombord torde ensamseglare, som trillar över bord, kunna få en chans till. Om en herrelös båt hittas bör det gå att borda den, aktivera navigatorn för återfärd och slutligen hitta den nödställde.


Autopiloten sköter då jobbet med att styra tillbaka. Det gäller bara att den som hittar den tomma båten förstår hur man ska göra när autopiloten larmar ”man överbord.”


Det låter kanske som en saga idag, men tekniken finns och säljs redan över disk. Största problemet är nog att få oss människor att kunna förstå hur vi ska använda tekniken på rätt sätt när något allvarligt inträffar. Rätt använd kan det rädda liv.


Quatix Armbandsklockan

Den information som finns på nätverket NMEA 2000 kan avläsas på klockan.
Den information som finns på nätverket NMEA 2000 kan avläsas på klockan.

Quatix kommunicerar via  ANT+, som är liknande Bluetooth. Quatix kan också förmedla all information som finns på nätverket NMEA. Det kan till exempel vara vindriktning, fart, kurs, vattentemperatur med mera. Det går också att justera autopilotens kurs med klockan. Du kan sitta på fördäck och ändra kurs åt styrbord eller babord genom att trycka på klockan. Den talar ju med autopiloten


Automatisk stagvändning
Förutom att vända tillbaka vid man överbord klarar autopiloten att göra automatiska stagvändningar vid kryss. Anta att båten seglar 35˚ mot vinden för styrbords halsar. Fem sekunder före stagvändning faller båten av 5˚ för att öka farten. Sedan vänder den runt båten och lägger sig på 35˚ mot vinden för babords halsar.


Kopplad till motorn?
Nästa steg torde vara för Garmin att koppla motorn till man över bordsituationen. Motorn startas automatiskt och kör tillbaka till positionen och stoppar där. Är det en segelbåt kan väl genua och storsegel rullas in automatiskt? En ensamseglare som faller överbord kan då få en chans till om automatiken görs om lite så att man överbordfunktionen kan aktiveras från vattnet. Då finns möjligheten att ta sig ombord igen utan hjälp från någon annan. Garmin och Volvo Penta samarbetar idag och den funktionen bör inte vara långt borta.


Garmin, får vi se det eller delar därav till säsongen 2014?

 

På flytande båtmässan i Gustavsberg frågade jag runt bland de andra stora tillverkarna av navigatorer och autopiloter. Inget annat fabrikat uppgavs ha motsvarande funktion vid man överbord.

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut