VHF/SRC mars 2023

Slussen - Oxelösund på 3,5 timmar

Bredbandsradar 3G imponerar på nära objekt


Bengt Utterström 2011-05-25

Bredbandsradarn fångar plastbojarna till höger i bild trots att de är inom cirka 10 meters avstånd och av plast. De syns på bildskärmen som röda prickar.
Bild:Bengt Utterström
Bredbandsradarn fångar plastbojarna till höger i bild trots att de är inom cirka 10 meters avstånd och av plast. De syns på bildskärmen som röda prickar.

Bredbandsradarn 3G imponerar på radarmål som ligger nära. Det går att ställa in avståndsringarna ned till 50 meter och runda förtöjningsbojar i plast syns tydligt. I måndags åkte jag med Sportmanships marins rib från Slussen i Stockholm till Oxelösund, en sträcka på cirka 75 sjömil. Resan tog 3,5 timmar och farten var ofta kring 35 knop trots hård och byig vind.

Bredbandsradar är enligt min mening överlägsen andra radaranläggningar avsedda för fritidsbåtar när det gäller att återge ekon på nära håll. Vi såg runda förtöjningsbojar som vi passerade på kanske 10 meters avstånd när vi gick genom Skurusundet.

Bilden är från Baggensstäket. Den gröna och röda pricken (färgförstärka på bilden för att synas bättre) syns tydligt på radarskärmen (som inte är färgförstärkt).
Bilden är från Baggensstäket. Den gröna och röda pricken (färgförstärka på bilden för att synas bättre) syns tydligt på radarskärmen (som inte är färgförstärkt).

Även i hög fart ser vi farledsprickar utan problem. Den nya generationen bredbandsradar "3G" uppges ha cirka 30 % bättre effekt än första generationens som kom 2009. Det var dock inte något som jag kunde se eller mäta på denna tur.

På väg in i Dragets kanal. Den är smal, kanske 8-10 meter bred. Båda sidorna av kanalen framträder tydligt på radarskärmen (den nedre skärmen och till höger i bild).
På väg in i Dragets kanal. Den är smal, kanske 8-10 meter bred. Båda sidorna av kanalen framträder tydligt på radarskärmen (den nedre skärmen och till höger i bild).

Skakig tur
Att åka i en 8,5 meters ribb i vindstyrkor på över 10 meter per sekund blir en skakig tur trots att det inte blir någon sjögång i skärgården. Vi hade tur med vindriktningen, sydvästlig vind ger sjölä mest hela tiden fram till ön Öja där fyren Landsort står. Vågorna är dock vassa, men det djupt V-formade skrovet klipper av dem.

Dragets kanal akter om oss.
Dragets kanal akter om oss.

Från Öja gick färden rakt västerut och där var det sjögång så farten anpassades till måttliga cirka 20 knop.
Efter att ha sett hur navigatorerna skakade i sina fästen under hela turen skulle jag lugnt våga rekommendera Lowrance HDS 10 och Simrads NSE 12 till dem som färdas på ett mera normalt sätt i segelbåtar eller halvplanande motorbåtar. Jag tror inte navigatorerna skakar sönder i sådana båtar eftersom de höll under hela vår färd.
Båda fabrikaten har knappar. Touchskärm hade inte varit så enkelt att hantera under dessa omständigheter på grund av vind och skakningar.
Sportmanships ribb
-Vi har den här ribben för att visa och lära butikspersonal hur våra produkter fungerar live, berättar Daniel Scharf som är skeppare ombord. -Charlotte Arenäs och jag åker runt till olika marinor och där har även våra återförsäljare möjlighet att bjuda med kunder på en åktur. Under denna vecka åker vi kusten ned till Kalmar. Utmed färdvägen finns många av våra återförsäljare, förklarar Daniel.
Ribben är utrustad med det senaste från Navico som äger varumärkena B&G, Simrad och Lowrance. Till samtliga navigatorer kan bredbandsradarn användas.
Ekolod visar kraftkablar på botten
Ekolodet, eller rättare sagt bottenskannern Structure scan imponerar. När vi passerar Muskö såg vi en kraftkabel på botten på bildskärmen. Det var närmare 30 meter djupt. I sjökortet är de markerade med röd vågig linje och när vi var rakt över i 4 knops fart såg vi konturer på sjöbotten som visade kabeln!
Vad är en bredbandsradar?
En bredbandsradar skiljer sig från en traditionell småbåtsradar på några viktiga punkter. Bredbandsradarn sänder på en effekt av en tiondels watt medan en traditionell X-bandsradar för fritidsbåtar sänder på minst 2000 watt (2 kw). Det är möjligt tack vare att bredbandsradarn
sänder en kontinuerlig radarsignal med en variabel frekvens.

Tekniken har utvecklats inom försvaret och kallas för FMCW, Frequency Modulated Continuous Wave. Den har två antenner i radomen, den ena sänder och den andra tar emot signaler. En traditionell radar har en magnetron som genererar pulserande mikrovågssignaler. Den sänder iväg
en pulserande signal som träffar ett eko och kommer tillbaka. Den låga sändningseffekten hos bredbandsradarn bidrar till en betydligt lägre energiåtgång.

Bredbandsradarn är inte strålningsfri, men har en betydligt lägre strålning än traditionell X-bandsradar. Den har en mycket bra förmåga att se föremål på nära håll och att särskilja ekon, skillnaden mot en traditionell radar är stor. Den traditionella X-bandsradarn har ett blint område runt båten som är 30-40 meter. En bredbandsradar ser ekon från ungefär 6-8 meter och upp emot 12 till 14 sjömils avstånd utan problem, vilket får anses fullt tillräckligt för en fritidsbåt som navigerar utmed en kust. Jag har inte kunnat notera någon försämring mot en X-bandsradar i regn eller dimma i tidigare test trots den låga sändningseffekten.

Inte godkänd radar av Transportstyrelsen
Transportstyrelsen godkänner inte bredbandsradar som enda radar på radarpliktiga yrkesfartyg. Anledningen är att en bredbandsradar inte aktiverar Racon på fyrar eller SART, Search and Rescue Transponder (radartransponder). Racon är till för att lokalisera och identifiera fyrar och SART används för att hitta nödställda personer eller fartyg.
//
Väl framme i Oxelösund, på planerad ankomsttid, kliver jag iland på kajen med ostadiga ben efter några timmars åktur. Det är en upplevelse att åka fort med någon som kan köra ribb när det blåser. Daniel är utbildad av marinen och har lång erfarenhet av stridsbåt 90 vilket märks på det skickliga sätt han hanterar båt och besättning.
//

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut