VHF/SRC mars 2023

Ny navigator testad

Advansea T50 under luppen


Bengt Utterström 2010-10-21

Djupkurvorna har numera större färgskillnader än vad bilden visar
Djupkurvorna har numera större färgskillnader än vad bilden visar

Advansea är ett nytt fabrikat av navigatorer på svenska marknaden. Navigatorn, Advansea T.50 har jag testat sommaren 2009.


Det är glädjande att det kommer nya fabrikat av navigatorer. Det är bra, det sätter press på de andra väl etablerade fabrikaten. För oss konsumenter bör det rimligtvis bara bli bättre. Priserna pressas och kvalitén höjs. Nya fabrikat som kommer är dock tyvärr alltför ofta inte färdigutvecklade. Det finns buggar i programvaror, viktiga funktioner saknas och sjökortsbilder visas med otydliga djupkurvor på grund av att djupkurvorna skiljer sig endast åt med olika nyanser av mörkblå färg.

Det ovan beskriva gällde även Advansea T.50. Det är för den skull absolut ingen dålig navigator. Jag gillar det robusta utförandet, den är tillräckligt snabb i zoomning och vid förflyttning.

Navigatorn kan vridas i sidled och vickas upp och ned i sitt fäste. Det är bra. Ibland sitter man och kör, andra tillfällen står man hellre. Den som sitter bredvid vill kanske navigera och då är det bra med ett vridbart fäste. Det bästa med fästet är dock enkelheten i att kunna plocka bort navigatorn. Med ett enkelt handgrepp trycker man in en spärr på baksidan och navigatorn lossnar från sitt fäste. Kabeln lossas lika lätt och det gör att man inte drar sig för att plocka loss navigatorn och gömma undan den när den inte behövs.

Advansea T50 är enkel att plocka loss från sitt fäste. En klar fördel när man lämnar båten utan tillsyn.
Bild:Bengt Utterström
Advansea T50 är enkel att plocka loss från sitt fäste. En klar fördel när man lämnar båten utan tillsyn.

Advansea har utrustat navigatorn med elva knappar inklusive pilplattan. Knapparna är distinkta och placerade så att man inte riskerar att trycka ned två stycken samtidigt. Jag gillar knappar. De fungerar både med och utan handskar tillskillnad från många touchskärmar. Jag tycker också att hanteringen går fortare med knappar, men det är kanske en vanesak. T.50 anger bildskärmens storlek, 5 tum, vilket motsvarar 12,5 cm i diameter. Det är nedre gränsen för en skärm anser jag. En sådan relativt liten skärm ställer stora krav på upplösningen. Advansea T.50s upplösning av 320 x 240 pixlar och det är för litet. Bildskärmen upplevs som grovkorning eller oskarp i jämförelse med andra navigatorer med högre upplösning. Högre upplösning kostar, därför borde T.50 ha en större prisskillnad mot andra navigatorer för att vara ett attraktivt val.

Kan det mesta
Advansea T.50 har de flesta funktioner som man önskar sig av en navigator. Kursvisare som visar var du är om ett antal minuter (inställbart), rutnät för latitud och longitud går att lägga på bildskärmen om man vill, sjökortgränser flyter i varandra, namn på öar med mera går att plocka bort, fyrljus går att ta bort dagtid, alla funktioner för girpunktsnavigering finns, tidvattenströmmar anges (har dock inte haft tillfälle att testa navigatorn där tidvatten finns), bokstävernas storlek går att ändra på bildskärmen med mera.

Det som irriterade mig mest är visningen av djupen i det digitala sjökortet. Alla djup i C-Mapkortet angavs i olika mörkblå nyanser på den apparat jag testade. Det gör det svårt att se djupen. Det vanliga är att området med noll till tre meters djup är mörkblått, tre till sex meter är ljusblått och djupare än sex meter är vitt. Så var det inte i T.50, men importören Navimo Nordic säger att de navigatorer som säljs idag har de rätta färgerna. Den som köpt en Advansea navigator får en uppdatering av programvaran som beräknas vara klar i november 2009. Uppdatering sker med ett SD-kort. Man behöver således inte skicka navigatorn till importören.

Sjökortsinformation från Hydrographica finns inlagd över skärgårdens ytterområden (Hydrographica har specialiserat sig på sjömätningar över grunda skärgårdsområden).

I sökfunktionen "hitta" finner man det mesta. Duschar, affärer, drivmedel, varv, polis, dykare och ytterligare närmare 50 sökobjekt finns med. Nu stämmer inte alla. Närmaste dykare från Stockholmsområdet är enligt navigatorn Wlady Slawowo i Polen och närmaste polis finns på Åland. Marinor och affärer stämmer bättre.

AIS och motorinformation
Advansea kan visa motorinformation och bränsleförbrukning under förutsättning att motorn kan ge sådan information och att nödvändiga givare installeras.

AIS,Automatic Identification System, gör det möjligt att se vilka större last- och passagerarfartyg som rör sig i min närhet. Med AIS ser man även de fritidsbåtar som har en AIS-sändare. Advansea T.50 visar AIS information på bildskärmen. Jag ser fartygens position, de är markerade med en grön pil. När jag markerar den gröna pilen ser jag bland annat vad fartyget heter, anropssignal, dess fart och kurs. Jag kan även ställa in ett alarm som varnar mig om ett fartyg kommer för nära i tid (TCPA) eller om avståndet går under det avstånd som jag valt att bli varnad på. (CPA). För att AIS information ska fungera ihop med en navigator krävs en AIS-mottagare. Jag använde Furunos VHF RS 4800 som har inbyggd AIS och det fungerade alldeles utmärkt tillsammans.


Plus:
Robust utförande
Fäste som är vridbart
Knappar i stället för touchskärm
Möjlighet att se AIS-information

Minus:
Upplösningen på bildskärmen
Dåligt uppdaterade träffar på sökfunktioner
...dessa ständiga uppdateringar... (gäller inte bara Advansea).


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut