Nya hamnguiden från Skagerrak Forlag, som producerats av Hydrographica, täcker kuststräckan Höga Kusten – Arholma och har nummer 10 i ordningen. Det är lite drygt 200 fina hamnar och ankringsplatser som redovisas med samma precision som det alltid är, när Hydrographica varit delaktiga. Äntligen har Norrlandskusten fått en riktig komplett hamnguide. Fast jag saknar några pärlor.
Det finns knappast något annat svenskt företag i den marina branschen som sprider sådan glädje som Hydrographica gör när deras arbete med sjökort och hamnbeskrivningar finns med i nya produkter. Så har det alltid varit och även denna gång!
Norrlandskusten är en fantastiskt trevlig kuststräcka av vårt avlånga land. Förhoppningsvis kommer fler att upptäcka det nu. Det går inte längre att skylla på att det inte finns bra hamnbeskrivningar.
Vi tar det från början. Hamnguiden 10 ges ut av Skagerrak Forlag och Hydrographica har gjort jobbet. Hamnguiden 10 täcker sträckan Höga Kusten till Arholma i söder. Den är producerad i samarbete med Svenska Båtunionens båtförbund utmed kusten. Höga Kusten är ett geografiskt stort område som sträcker sig strax syd om Husum och ned mot Sundsvall. Den exakta gränsen känner jag inte. Många menar att det börjar eller slutar vid Skags udde. Kanske är det så, men Husum är bara ett par vargtjut norr om udden.
Höga Kusten är känt för sina pittoreska fiskelägen som Gävlefiskarna byggde under sina sommarseglatser för några hundra år sedan. Känt är också de höga bergen och djupen vid stränder. Sveriges högsta ö, Mjältön ligger strategiskt nästan i mitten av Höga Kusten området. Utanför ligger Ulvöarna som är bland annat känt för sin historiska surströmmingstillverkning. Där har Ulvökungar som Oskar och Fridolf Nordqvist (far och son) och Fridolfs dotter Elisabeth lagt in surströmming sedan 1800-talet och under nästan hela 1900-talet.
Hamnguiden börjar i Örnsköldsviks centrum. Där finns både tågstation och många affärer. Ö-vik, som man säger i Norrland, är ett bra ställe för besättningsbyten eftersom tåget stannar nästan på kajen. Det gäller även Härnösand som för många är den sydliga delen av Höga Kusten. Arholma Österhamnen är sista beskrivna hamnen och har löpnummer 207 i hamnguiden.
Hamnguiden börjar med översiktskartor som gör det enkelt att planera från en dag till en annan. Varje hamn och ankarvik är sedan beskriven lika noggrant som alltid när det gäller guider gjorda av Hydrographica. Flygbilder över hamnar, sjökortsbilder och beskrivande texter om hamnfaciliteter, omgivning och hamnen. Hydrographica säger att de gjort egna sjökort med egna sjömätningar över varje omskriven hamn.
Jag har under mina 64 års sommarseglingar (började vid 4 månaders ålder) gjort Norrlandskusten ett oräkneligt antal gånger. Både på tidig vår med kurs norröver och mött packis norr om Ö-vik, vilken gjorde att vi fick lämna båten i Ö-vik och fortsätta med bil till Umeå och i snöglopp i november. Jag tycker med andra ord att jag känner kuststräckan Umeå – Öregrund ganska väl. Trots det har jag hittat ett antal platser i nya guiden som jag inte besökt eller känt till. Kanske mest beroende på att jag trott att de har varit för grunda eller att jag helt enkelt inte vetat om dem. Det sistnämnda handlar om ankarvikar eller öar som visar sig möjliga att gå iland på via en liten brygga med segelbåtsdjup. Med Hydrographicas nyproducerade sjökortsbilder känner jag mig trygg att besöka dessa nya platser.
Det finns också, i vart fall en led, in till en hamn som inte går ”där den alltid gått.” Jag tänker på Kråkhamn vid Agö-öarna. I äldre beskrivningar går leden norr om två små holmar längs en sydudde och strand, men nu går den söder om första holmen och sedan mellan holmarna. En väg som jag inte trodde var farbar, men som enligt sjökortsbilden förefaller vara djupare och säkrare än gamla leden.
Jag saknar dock en fin beskrivning in till ön Grans hamn. Gran är en fantastisk ö att besöka. Ön ligger utanför Mellanfjärden, nordost om Jättholmarna. Jag har varit där med min förra segelbåt som gick 1,7 meter djupt och det gick bra. Den nya går 1,75 meter och det blev bottenkänning och stopp på en liten sten i hamnbassängen. En ny djupangivelse på max 1,5 meter införde länsstyrelsen efter mitt påpekande och det bör man nog respektera om det inte är högvatten.
En annan fin plats, som jag gärna sett beskriven i nya hamnguiden, är att ankra på svaj norr om Jättholmarna. Man går upp mellan öarna på nordsidan och om vinden inte finns eller är från söder ligger man väldigt vackert där. Sandbotten håller ankaret.
Norrlandskusten är så mycket mera än Höga Kusten. Med Hamnguiden 10 är det enkelt att planera dagsetapper. Det är först i Öregrund som man känner att man är på väg om man kommer från söder. Dagsetapperna blir lite längre än vad de flesta är vana vid och många långa avsnitt sker utan skydd av land. Ni kommer att möta trevliga och hjälpsamma människor i varje hamn. Dessutom behöver ni inte oroa er för att hamnen är full. Utmed kusten finns det alltid plats för en båt till i alla hamnar och så vitt jag vet finns det inga möjligheter till förbokade hamnplatser, vilket är himla skönt. Hoppas att vi fortsatt slipper förbokningstramset utmed norrlandskusten. På sjön hjälps vi åt och ser till att nästa båt också får plats när den anlöper. Hamnguiden 10 kommer att räcka för många sköna sommarseglatser utmed Norrlandskusten.
Förslagsvis köper du den redan nu i båttillbehörsbutiken eller via någon webbutik och börjar planera för sommarens seglats norröver. Det blir en oförglömlig båtsommar!
www.hydrographica.se
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.