VHF/SRC mars 2023

Batterier mår bäst fulladdade

CTEKS Comfort indicator håller koll på dina batterier


Bengt Utterström 2010-12-21

Indikatorn lyser rött. Spänningen är under 12,4 volt. Det är hög tid att ladda så att batteriets livslängd inte förkortas. Bilden visar indikator för panelmontag.
Indikatorn lyser rött. Spänningen är under 12,4 volt. Det är hög tid att ladda så att batteriets livslängd inte förkortas. Bilden visar indikator för panelmontag.

Batterier mår bäst fulladdade. Fulladdade batterier lever längre. Därför är det viktigt att ha koll på hur laddat batteriet är. CTEK har en liten smart indikator som säger till när batteriets spänning är för låg. Vid låg spänning tar batteriet skada. Rött ljus från indikatorn, då är det hög tid att ladda.

När ett batteris spänning går under 12 volt är det cirka 40 % kvar. Det är dock inga 40 % av ett 100 amperetimmars batteri, alltså, det är inte 40 amperetimmar kvar. Batteriet är i princip tomt och måste laddas så fort som möjligt. Vid 11,4 volt är det tomt. Av ett batteri på 100 amperetimmar kan vi få ut maximalt cirka 50 amperetimmar att använda till belysning, kyl med mera ombord i båten. Vi får med andra ord ut högst cirka 50 % av batteriets angivna antal amperetimmar. Bäst mår batterierna när de är fulladdade. Då ökar också dess livslängd väsentligt vilket bidrar till en bättre ekonomi. Nya batterier är som bekant dyra att köpa.

Håll koll med Comfort indicator

Bilden visar han-kontakten som kopplas ihop med laddaren.
Bilden visar han-kontakten som kopplas ihop med laddaren.

Cteks comfort indicator är en smart liten grej. Den är utrustad med tre dioder:
Rött ljus, kapacitet under 60 %, hög tid att ladda. Spänningen är under 12,4 volt. Laddas inte batteriet nu minskar livslängden avsevärt.

Gult ljus, ingen fara, kapaciteten är bättre än 60 % men under 80. Det rekommenderas dock att laddaren kopplas in. Spänningen är mellan 12,4 - 12,65 volt.

Grönt ljus
, batteriet mår bra och har en kapacitet på minst 80 %. Batteriets spänning är 12,66 volt eller högre.


Kopplas direkt på batteriets kabelsko
Indikatorn kopplas med fördel direkt på batteriets kabelsko. Där får den sedan sitta kvar. Det finns två olika utförande. Den ena, "eyelet" är utformad som en kontakt. Batteriladdaren kopplas till kontakten när det är dags att ladda. Den andra modellen, "panel" kan fällas in i ett skott. Batteriladdaren kopplas till indikatorns uttag.

Lättare att använda en laddare till flera batterier
Eftersom indikatorerna har kontakter är det lätt att använda samma laddare till flera olika batterier. Batteriladdaren kopplas ihop med indikatorns kontakt med ett enkelt handgrepp. Lysdioderna skvallrar om när det är dags att ladda.
Vänta 30 minuter
När man kört sin båtmotor och dess generator laddat batteriet bör man vänta minst 30 minuter innan man läser av indikatorn. Det är den tid som batteriet behöver för att komma i viloläge. Det är först då vi ser batteristatusen. Troligtvis lyser det alltid grönt när du stänger av motorn, men det är alltså först efter minst 30 minuter vi ser om batteriet behöver laddas med batteriladdare.
Vi testar
CTEKs comfort indicator är ingen ny produkt. Den har funnits i närmare två år, men för oss var den ny. Vi testar dem för närvarande. Vi håller koll på några båtars batteristatus. Samtliga indikatorer används i plusgrader.

De säljs hos CTEKs återförsäljare. Eyelet kostar från cirka 100 kronor och panelmontage från cirka 250 kronor.

Läs mer om batterier, laddning och hur laddningens effektivitet kan ökas genom CTEKs Smartpass och Dual 250S, se "Säkerhet" i menyraden.
 
Se också CTEKS informationstext om laddning här.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut