Mercurys nya utombordsmotorer på 350 respektive 400 Hkr, Verado V10-motorer, kan fås med en standardgenerator på 12V och 150A, men man kan också få den med en ny typ av generatorer som kan ge antingen 12- eller 48 volt.
Fördelar med ett 48 voltssystem är att man kan använda mycket effektivare komponenter som laddare och växelriktare, hanterbara kabelstorlekar och naturligtvis högre effektgeneratorer i rimliga förpackningsstorlekar. Litiumbatterier kan laddas mycket snabbt. Ett 48V-system kan åstadkomma detta på ett kostnadseffektivt sätt.
Standardgeneratorn, som är på 12V, kan ge upp till 150A vilket resulterar i 1,8kW. Den nya generatorn kan lämna 12V eller 48V, dock inte samtidigt. Det finns lindningar inne i generatorn för båda spänningarna och uttag sker på olika anslutningskontakter.
12V-uttaget på den nya generatorn lämnar inte riktigt lika mycket effekt som en standard 12V-generator och det är lite oklart hur mycket. Försäljaren på mässan kunde inte ge klart besked. 48V-uttaget kan lämna 6,5kW vilket ger en ström på 135A. Det är då troligt att 12V-uttaget också är begränsat till 135A vilket ger 1,6 kW.
Många batterier, framförallt litiumbatterier, kan enkelt kopplas ihop till ett 48V system. Det förekommer ofta i mindre solcellsanläggningar i land samt i e-båtar. Med många förbrukare i stora båtar, såsom luftkonditionering och kokplattor, blir det snabbt stora strömmar vid 12V och dessa reduceras till en fjärdedel när man höjer spänningen fyra gånger.
Det finns emellertid hönan-ägget-problematik i det hela. Det finns inte så många apparater och utrustningar i marin miljö som är gjorda för 48V och därför är efterfrågan på 48V-anläggningar liten. Med en generator som enkelt går att koppla om har man åtminstone “börjat värpa lite” på det problemet.
Mercurymotorn har inbyggd tomgångsreglering upp till 2000 rpm när man vill ladda batterierna. Det finns i den elektroniska styrenheten (ECU) separata timräkneverk för när motorn går på laddning respektive körs i normal drift. Enligt Mercury sliter det inte nämnvärt mycket på motorn att gå i laddläge.
6,5 kW är ungefär 8 hk vilket inte märks speciellt mycket på effektuttaget på en 350hk-motor, men man kommer att ladda litiumbatterier mycket snabbt. När väl batteriet är fulladdat kommer generatorn bara att lämna det som behövs för båtens drift.
Generatorn kan ju monteras på vilken båtmotor som helst, så snart den blir tillgänglig på marknaden som separat enhet, men skulle en 48V-generator anslutas till en “normal” inombordare, måste man beräkna att ca 12-15 hk (med de förluster som finns) belastar motorn. Man behöver alltså en kraftfull motor för en sådan generator som kan lämna uppemot 6.5 kW
Eftersom det mesta i båtelektriskt är på 12V får man omvandla från 48V till12V med en DC/DC-omvandlare, för att driva den utrustning som är på 12V.
Hur generatorn är mekaniskt ansluten är inte känt i skrivande stund, men av lite bilder på motorn utan huv ser det ut som den är monterad på toppen, antingen direkt på vevaxeln eller via en kuggväxel.
Givetvis skall kablar och brytare i båten anpassas till att kunna hantera elströmmar på 135-150A.
Källa: Panbo.com
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.