Många äldre båtar seglar igen
Sitter din båt ihop? Har du kollat bultarna som håller däck och skrov?
Bilden visar att på den här båten är överbyggnaden bultad med skrovet. Efter några år bör muttrarna kontrolleras och efterdragas.
Väldigt många båtars skrov och överbyggnad är ihopsatta med bult och mutter. På andra båtar, har man plastat ihop överbyggnaden med skrovet. På alla båtar, oavsett byggmetod, finns mängder av bult och mutter som håller ihop båten, håller beslag med mera på plats. Dessa bör, med några års mellanrum, kontrolleras och efterdrags.
Det är många båtar som börjar bli äldre. Min egen segelbåt fyller 46 år i år. När jag tog över den 2003 gick jag över alla skruvar, bultar och muttrar som håller ihop däck och skrov, samt infästningar och genomföringar för vanten. Det gick att dra alla muttrarna ett kvarts till halvt varv. Nu var det dags igen, efter 18 år, och det blev ett kvarts varv till.
Alla båtar är olika men de flesta är sammansatta av en skrovdel och en däcksdel som hålls ihop med bult och mutter. I fogen är det ibland plastat men det kan också finnas en fogmassa. När båten rör sig i sjögång eller vintertid blir utsatt för temperaturväxlingar, rör sig hopfästningen. Fogmassan trycks ut och torkar. Efter ett antal år är det en god idé att gå över skruv, bult och mutter och dra åt dem lite extra.
Ett spärrhantag och några hylsor, kanske en liten förlängare, är vad du behöver. Ibland behöver man hålla emot på utsidan med en skruvmejsel men det märks ganska snabbt när det behövs.
Många båtar har också kölbultar, men dessa kan vara svåra att komma åt, då de kan sitta långt ner och kräva specialverktyg.
På bilden kan man se röstjärnets infästning i däck, som har satts med fyra bultar. Muttrarna har fjäderbrickor och en av dessa, den till höger, har gett sig och är på väg att krypa ut.
Bilden till höger visar röstjärnsinfästningen för toppvantet. Toppvantet är mindre belastat under segling än vad undervanten är. Därför har man fäst det i träinredningen. Trä torkar och bultarna lossnar och behöver dras åt.
Öppningsbilden överst visar skruv och mutter mellan skrov och däck. Även stöttorna till mantåget kan behöva dras åt samt förtöjningsknaparna på däck.
Detta är bara ett litet urval av de skruvar, bultar och muttrar som kan behövas kontrolleras. Titta runt i alla skrymslen och vrår, de är fler än du tror!
Och om det droppar in vatten, då är det bäst att lossa bulten, rensa bort gammal tätmassa och montera åter genom att täta med nytt tätningsmedel.
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.