VHF/SRC mars 2023

DAME Award - Hur tänker juryn?

METS 2012 – sett med våra ögon


Text o Bild: Bengt Utterström & Lars W Gustavsson 2012-11-21

METS är världens största båttillbehörsmässa. Det finns inte en båt bland de 1300 montrarna. METS pågår i tre dagar i mitten av november i Amsterdam. Besökarna kommer från hela världen.
METS är världens största båttillbehörsmässa. Det finns inte en båt bland de 1300 montrarna. METS pågår i tre dagar i mitten av november i Amsterdam. Besökarna kommer från hela världen.

I tre dagar har vi vandrat runt på METS 2012 i Amsterdam. Det kommer ständigt nya produkter och några av dem kan bli nåt stort. Här är drygt 20 av dem som vi såg i de över 1300 montrarna från 39 länder.


DAME Awards jury missar attraktiva nyheter
DAME Award är en prestigefylld tävling dit företag kan anmäla nyheter. Nyheterna indelas i kategorier och det utses en vinnare i varje kategori. Sedan utses en totalvinnare som får ”DAME Award.” Förra året vann en fönsterventil. Elaka tungor säger att samma fönsterventilskonstruktion fanns på Titanic.


Visst är det bra att alternativ till bensinmotorer uppmärksammas, men denna gång hade juryn kunnat vända blickarna åt ett annat håll. Alla minns vi väl tex Nimbus som för några år sedan visade en motorbåt med eldrift. Ingenting nytt förefaller har skett sedan dess.
Visst är det bra att alternativ till bensinmotorer uppmärksammas, men denna gång hade juryn kunnat vända blickarna åt ett annat håll. Alla minns vi väl tex Nimbus som för några år sedan visade en motorbåt med eldrift. Ingenting nytt förefaller har skett sedan dess.

I år vann elutombordsmotorn Torqeedo Deep Blue. Den är på 80 Hkr. Med tre stora tunga batterier à 13 kW kan den köra en lättdriven båt i 25 knop i 42 minuter. Sedan måste batterierna laddas med trefas i cirka 12 timmar. Med halv effekt kör man i drygt 2 två timmar med farten 10 knop. Ingenting är nytt med elmotorn, ingenting är nytt med batterierna.

Det är heller inte särskilt nytt med elutombordare. Vinnaren Torqeedo har lång erfarenhet av elutombordare. En utmaning har dock varit att klara kylningen av motorn med saltvatten. Saltvatten och el är som bekant ingen bra kombination. Motor och tre batterier kostar ungefär 525 000 kronor. www.torqeedo.com


Huracan elutombordare

Italienska elutombordaren Hurican ger knappt 40 Hkr.
Italienska elutombordaren Hurican ger knappt 40 Hkr.

Italienska Huracan tillverkar också elutombordare. Deras största modell är på knappt 40 Hkr. www.huracanpower.com

Trist tycker vi att juryn inte satsar på en mera konsumentvänlig produkt ur prissynpunkt, allra helst när ekonomin ser ut som den gör i Europa.

Det elektriska segelbåtsdrevet från Greenstar, se nedan, hade varit spännande att se i tävlingen. Svenska företag borde hålla sig framme bättre och därmed säkert få den uppmärksamhet som de så väl förtjänar.


Pontos 4-växlade manuella skotvinsch
Franska företaget Pontos hade anmält en manuell skotvinsch med fyra utväxlingar till juryn. Den blev inte ens kategorivinnare. När vi talade med M. Darryl Spurling från Pontos om vad han trodde var orsaken till att de inte vann någon utmärkelse fick vi till svar: ”Vi är ett nytt företag.” Är det inte sådant som juryn bör uppmärksamma, undrar vi? Vi tycker att skotvinschen ”Marc 4” från Pontos förtjänar större uppmärksamhet. Här är en länk: www.pontos.fr .

Fyra utväxlingar har denna manuella skotvinsch från Franska Pontus.
Fyra utväxlingar har denna manuella skotvinsch från Franska Pontus.

Kategorivinnaren blev Spinlocks nya brytblock för mindre båtar.

Hulltimo

Kanske något för båtklubbar och marinor?
Kanske något för båtklubbar och marinor?

Roboten Hulltimo från Frankrike tvättar båten under vattenlinjen. Den ser ut som en självgående gräsklippare. Hulltimo fick ingen uppmärksamhet trots inlämnat bidrag. Anledningen var att den var enda inlämnade bidraget i kategorin. Hur effektivt Hulltimo tvättar båtbotten vet vi inte, men här är en film: www.hulltimo.com

Navionics SonarChart blir en egen artikel. Övriga kategorivinnare presenteras i artikeln under denna.

C-Map 4D

4D har ingenting med en fjärde dimension att göra utan står för fyra olika alternativ.
4D har ingenting med en fjärde dimension att göra utan står för fyra olika alternativ.

I C-MAP 4D ingår de vektorbaserade sjökorten och tilläggsdata som går att köpa till senare.

Man kan börja med att köpa ”max innehållet” och senare bestämma sig för att uppgradera till det fulla 4D innehållet. För att göra detta använder man samma kort för att låsa upp tilläggsfunktionerna. Med C-MAP 4D kan man också låsa upp högupplösta mervärdesdata över stora djup.

Det fulla 4D innehållet omfattar följande funktioner:
- 3D sjökort.

- Satellitbilder med 2D och 3D överlägg.

- Rastersjökort. Överlägg av officiella papperssjökort som användes för att digitalisera C-MAP sjökort.

- Guardian alarm - det larmet utför en automatisk kontroll för att se om det finns några farliga hinder. Använd denna funktion som ett extra hjälpmedel för att bli varnad om du är på väg mot ett farligt objekt.

- Easy routing. Ange en start och slutpunkt med båtens mått och få automatiskt den kortaste vägen med eventuella farligheter markerade på rutten.

C-Map har inte Navionics motsvarighet till SonarChart.


StopGull


Fiskmåsar som lämnar synliga spår efter sig är inte bara ett problem i Sverige. StopGull är en liten rund platta med taggar på. Den fästs på olika sätt beroende på underlaget. Kan tillexempel monteras i masttoppen, på kapell eller varför inte på radarn. Måsarna uppges ogilla att sitta där StopGull redan sitter. www.stopgull.com


Höj och sänkbar propelleraxel


ECA tillverkar en lösning för att kunna höja och sänka propelleraxe för den som har fast axel. När båten kommer in på grunt vatten går det att höja axel med propeller och roder, precis som med ett drev. Vid backmanöver lyfter det aktern i stället för att dra den nedåt. Huruvida det påverkar ett trimläge vid gång i högre farter framåt har vi dock inte lyckats reda ut. Här finns en film: www.talleresluispineiro.com/es/


Svenska VD:ar i Garmin och Navico

Pontus Fernström är VD för Garmins marina del i USA och Europa.
Pontus Fernström är VD för Garmins marina del i USA och Europa.

Två svenskar har toppositioner i företag som tillverkar navigatorer med mera. Pontus Fernström är VD för Garmins marina elektronik i USA och Europa.

Leif Ottosson är VD för Navico som har fabrikaten B&G, Lowrance och Simrad. Inte illa. Båda för de en ständig kamp mot tiden när det gäller att presentera nyheter.

Garmin
Presentationen bestod av bilder på kommande produkter. Det nya från Garmin blir en navigator som flushmonteras inifrån så att bildskärmen blir ett med ett skott. Kommer att presenteras troligtvis först på Allt för sjön i Stockholm. En annan nyhet är en GPS-mottagare som uppdaterar positionen 10 gånger per sekund (10 Hz) och 60 % snabbare processor. Garmin har numera ett komplett program av navigatorer, VHF, radar, AIS, autopilot med mera.


Navico

\
"Still a difficult market", säger Leif Ottosson vars företag Navico levererat en nyhet var 20:e dag under 2012.

Navico har som mål att presentera en nyhet varje månad. ”Det är vårt sätt att bemöta de kärva tiderna”, sa VD Leif Ottosson. Under 2012 har man mer än väl levt upp till målet och hittills har en nyhet presenterats var 20:e dag. Navico äger varumärkena B&G, Simrad och Lowrance.

Raymarin
Raymarin köptes för ett par år sedan av Holländska mörkerkameratillverkaren Flir. Raymarin har genomgått ett stålbad och för närvarande arbetar tre personer i Sverige. En fjärde ska anställas. Raymarines målsättning är att leverera en ny produkt var tredje månad, berättade Petter Otterhall som är ansvarig för svenska marknaden.

Ingen av de tre navigatortillverkarna hade någon produktlansering på METS i år.


Navisafes nya Navi light mini


Navisafe gör ljusstarka och driftssäkra ficklampor. Denna nya modell, som uppges ha provats under Volvo Ocean Race, har rött ljus för mörkernavigering och vitt ljus i tre olika steg. Liten som en tändsticksask. Drivs med tre AAA-batterier. www.navisafe.no


Liros ropes

Sten \
Sten "Knotan" Tellander tror mycket på Liros nya Dyneemalina DM 20 som kan användas till all stående rigg.

”Nya Dyneema linan, DM 20, är lika stark som vajer och kan användas till all stående rigg (förstag och vant)”, säger Sten ”Knotan” Tellander som numera jobbar hos Liros Skandinavia AB. Enligt Knotan så töjer sig DM 20 högst 0,3 % när den sträcks och efter det är linan lika stum som vajer. Inget creep med andra ord. DM 20 visades för första gången på öppningsdagen på METS.


Profurls nya Spinex


Profurl, ägt av Wichard, presenterade Spinex. Spinex är en ny patenterad rulle för asymmetrisk spinnaker (gennaker). Seglet rullas in uppifrån och profilen består av en mängd bollar av bordtennisstorlek med veck.

Fästanordningen i topp och botten är gjord för enkel montering. Tanken är att båtägaren själv kapar linan i rätt längd och anpassar antalet bollar efter linans längd. Tyvärr fanns ingen bild på Spinex på Profurls webbsida. Denna är från mässan.


Styrpulpetsbåt med larvfötter

En och annan torde nog höja på blicken när denna båt glider över sandstranden. Kan vara ett sätt att komma undan hamnavgifterna.
En och annan torde nog höja på blicken när denna båt glider över sandstranden. Kan vara ett sätt att komma undan hamnavgifterna.

Franska företaget Iguana Yachts tillverkar styrpulpetsbåtar som kan fortsätta färden på land. När vattnet blir för grunt fälls larvfötter ut och båten blir en sämre stridsvagn på stranden, men ack så romantisk. Se film här: www.iguanayachts.com


Happy Captain


En ny båtshake i carbon från Australien. Happy Captain hjälper dig att trä igenom tågvirket i bojöglan mycket enkelt. Båtshaken är 1 meter lång och kan genom ett handgrepp expandera upp till tre meter. Alla delar är korrosionsfria och båtshaken känns väldigt stabil. Tappar du den i vattnet så flyter den och själva kroken är självlysande i mörker.

Det finns flera tillbehör som enkelt monteras och kopplar du på en spolslang i bakändan och en däcksborste i framändan så har du en praktisk svabb. Happy Captain har ännu inte kommit till Sverige men konsumentpriset förväntas ligga på cirka 1 200 kronor. www.happycaptain.com.au 


GreenStar Marine


Svenska OZ Marin med elmotorn OzekoDrive, numera GreenStar Marine, presenterade ett nytt S-drev med eldrift. SD10 är avsett för mindre segelbåtar upp till 3,5 ton och utvecklar motsvarande kraft som en 10 hkr dieselmotor. Företaget har varit verksamt sedan slutet av 90-talet och står för en hel del innovationer inom eldrift för båtar. I år siktar företaget på en internationell marknad. www.greenstarmarine.se 


Sleipner Side Power


Premiärvisning på METS av Sleipners minsta nedfällbara bogpropeller, SRV 80/185 T. Den kan monteras såväl förut som akterut eller i kombination, för största möjliga manöverbarhet av båten. Thrustern är försedd med dubbla propellrar och kan levereras för såväl 12 som 24 volt. Passar för båtar mellan 35 och 48 fot och den väger 31 kg. Komplett men exklusive montering kostar den 45 000 kronor. Hallberg-Rassy, Najad och Malö har valt Sleipners modeller. www.sleipnerab.se 


Sleipner eXturn


Tidigare i år har Sleipner förvärvat det Österrikiska företaget Marinno GmbH. Deras produkt EXTURN är en utanpåliggande bogpropeller med enkel montering. Hela driftspaketet ligger inkapslat i en liten ”torped” som bultas till skrovet. Endast kabelgenomföring behövs. Thrustern kan monteras föröver, akteröver eller direkt på akterspegeln. Minsta modellen kostar ca 35 000 kronor. www.marinno.com 


Regatta


Regatta är en av Norges ledande tillverkare av flytvästar, räddningsvästar, flytoveraller och sjökläder. På METS visar de upp en helt ny kollektion som sägs vara inriktad på fritid och mode. En nysatsning görs också på export och där står den Svenska marknaden just nu i fokus. www.regatta.no 


PolyRopes


Benny Widlund-Nilsson, ägare och VD på Poly-Produkter berättade entusiastiskt om framgångarna för hans förtöjningslina STORM. Vi skrev om den som nyhet från METS 2011. Då kunde linan fås i färgerna vitt eller svart. Nu kommer den bland annat i blått och grått med matchande färger på linskydden. STORM kan komma att varumärkesanpassas för olika båttillverkare.

Nytt på mässan var också att Poly-Produkter har tagit in de välkända räckesfästknaparna för fenderlinor och till dessa tagit fram en hel kollektion med nya fenderlinor i matchande färger. Av bilden framgår att det finns en hel del att välja bland. www.poly.se 


Bavaria och RMC


Bavarias exklusivaste serie bland segelbåtarna heter ”Vision Line”. För deras 42- och 46-fotare kan man erbjuda kunderna ett manöversystem likt det som Volvo Penta har för sina IPS-drev. Svenska RMC har i samarbete med Bavaria tagit fram ett system för RMCs nedfällbara SwingThrusters. Systemet kan koppla ihop dessa med motorns backslag såväl som med gasreglage och gör att alla funktioner kan skötas med en enda joystick.

Du kan också ”parkera” båten mot kajkanten genom systemet. Bavarias mål har varit att båtarna enkelt skall kunna skötas av en person och genom den nu uppnådda manöverbarheten menar man att målet i stort sett är nått vad gäller handhavandet för motor. RMCs system har två lägen ”Cruising Mode” och ”Docking Mode” vilket innebär att det är avsett att användas såväl under ren motorgång som under tilläggning.

Bavaria har exklusivitet för systemet i två år och de har prissatt systemet, inklusive två SwingThrusters, till ca 155 000 kronor monterat och klart. ”Systemet kan idag köpas i delar och byggas ut efter hand. Det passar både för segel- och motorbåtar”, säger Mikael Rybeck på RMC. ”Vi har monterat det på vår RIB och kör endast med ratt och joystick – det är helt fantastiskt.” www.rmcmarine.com 


Weber Jet


Vattenjet är mycket vanligt i sydeuropa. I Sverige ser vi det nästan bara i dagens vattenskotrar och stora snabbgående färjor. Kanske kommer vattenskotervågen att bereda vägen för vattenjetdrift i mindre och medelstora fritidsbåtar? På mässan såg vi ett för oss nytt aggregat som heter Weber Jet Propulsion System från Tyska Weber Motor GmbH.

Aggregatet är nätt och väger bara 25 kg. Det är avsett för motorer mellan 37 kW och 147 kW (50 – 200 hk). Vill man få en färdiganpassad drivlina med motor och allt, så rekommenderar de sin lätta Parallell Twin MPE 750 som ger 105 kW (143 hk) och väger 90 kg. www.weber-motor.com 


Fastfender, ny fenderhållare för pulpitsrör


Fastfender är ett ny hängare för fendrar. Den är avsedd för rostfria rör och finns från mantågsräckte till 40 mm stålräcke. www.fastfender.eu .

Blaupunkt, Fusion och Lejon Traiding kommer alla med rund FM-radio med grunt inbyggnadsdjup.
Blaupunkt, Fusion och Lejon Traiding kommer alla med rund FM-radio med grunt inbyggnadsdjup.

Blaupunkt och Fusion electronics tillverkar FM-radio avsedda för fritidsbåtar. De har nya runda- och rektangulära modeller. Båda är grunda i sitt utförande och passar därför att fälla in på många platser ombord. De flesta modeller har idag USB-ingång. www.blaupunkt.de och www.fusionelectronics.com

Svenska företag gör bra ifrån sig
Ett tjugotal svenska företag ställer ut i svenskpaviljongen som arrangeras av branschorganisationen Sweboat. Några företag väljer att ställa ut på egen hand. Ett av dem är LTC, Lejon Traiding Co AB. LTC har satsat hårt på marinelektronik och säljer VHF, FM-radio, TV, högtalare, inverters med mera. Nytt för i år är en rund FM-radio som kan passa ihop med andra runda instrument i sittbrunnen. www.lejontrading.se


Eleganta beslag från Onmar, Eskilstuna.
Eleganta beslag från Onmar, Eskilstuna.

Onmar tillverkar eleganta låsbeslag med mera. Dessa säljs över hela världen. Företaget kommer från Eskilstuna. www.onmar.se


Ö-metall


Göteborgs vattenskärningsteknik, Ö-metall, skär ut eleganta fönsterbågar, luckramar, ventiler med mera. På METS visade man, enligt dem, världens första inåtgående ruta där ramen är gjord av rostfritt syrafast stål. Det UV-beständiga Polycarbonat glaset är ställbart i alla vinklar. www.ometall.se

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut




Kommentarer
1. METS-artikeln Magnus Lebeck 2012-11-23