VHF/SRC mars 2023

Ny propeller med flera fokus

MagBlade – propellern med högre verkningsgrad och mindre risk för kroppsskada


Bengt Utterström & Lars W Gustavsson 2013-12-09


Magblade är propellern som uppges ge högre verkningsgrad och därmed mindre bränsleförbrukning. Sedan uppges Magblade vara mindre farlig för badande. Om man har oturen att komma för nära propellern med en fot eller ett ben så ska den inte ge lika allvarliga och hemska skador som en traditionell propeller kan göra.

Efter diskussion med monterpersonalen på METS så förstår vi att uppfinnaren först fått en idé om hur propellern kan ges högre verkningsgrad. Sedan en ny idé om hur man kan göra propellern mindre farlig för badande. Båda kriterierna välkomnas.

För att göra den säkrare för badande offrar tillverkaren en del av den förbättrade verkningsgraden. På varje bladkant sitter det ett extra plastskydd. Det plastskyddet uppges försämra verkningsgraden, men skyddar utsatta kroppsdelar som kommer för nära propellern. Så vitt vi vet har detta dock inte testats på någon försöksperson.


Så här är den konstruerad


Propellern har en öppen spalt på baksidan av varje bladinfästning. Vattnet trycks in därifrån till en egen kanal i propellertrumman och sprutar därefter ut vattnet parallellt med avgaserna i propellercentrum. Därmed skapas en extra ”jetkraft”.

Propellern är gjuten i en högklassisk aluminiumlegering och sägs vara starkt som stål, men nio gånger lättare.


Vi skulle vilja se lite mera fakta och testresultat runt de olika påstådda effekterna innan vi är beredda att hylla den nya propellern. Ett fokus på såväl skadebegränsning som på verkningsgrad är högt satta mål. Men å andra sidan har ju propellern sett nästan lika dan ut sedan John Ericsson i juli 1846 lämnade in sin patentansökan. Om tillverkarens ord håller är Magblade bra för båtägaren och bra för miljön.

 

Läs mer här *Klicka vidare* 

 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

 


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut