VHF/SRC mars 2023

Så modernt svenskt som det bara kan bli

HOC 33 P med Petestep och Yacht Defined


Text & bild: Bengt Utterström 2017-03-27

HOC 33 P, en supermodern svensk daycruiser som hade världspremiär på båtmässan Allt för sjön!
HOC 33 P, en supermodern svensk daycruiser som hade världspremiär på båtmässan Allt för sjön!

HOC 33 P med Petestep och Yacht Defined är supermodernt svenskt tänk från svensk båtindustri. Båten är HOC 33 P, Petestep är en patenterad teknik för att göra båtbottnar och Yacht Defined är ett infotainmentsystem som styrs med knappar på ratten, en joystick och en tablet. Båten är byggd i moderna kompositmaterial.

Rubriken ”HOC 33 P med Petestep och Yacht Defined” hade inte sagt mig någonting om jag själv läst den. Ordet Petestep fanns på båtmässan 2016, men hur det fungerade hade jag glömt. Resten är nytt.


Vi börjar med projektet. Bakom det står två herrar, Håkan Lindström och Wilhelm Djurberg. Deras filosofi är att båtlivet ska vara enkelt, bekvämt och säkert. En av dem har tjänat pengar på att göra rökfritt på arbetsplatser runt om i Europa och i Asien. Tillsammans med Ekman Blomqvist Yacht Design har de designat en snygg luxuös båt.


Explorer är en täckt version av HOC 33.
Explorer är en täckt version av HOC 33.

Den finns i två versioner, Explorer, som är täckt och Cruiser, som är en daycruiser. Det är HOC 33P Cruiser som jag har tittat närmare på.


Allt känns nytt. Materialval, design och teknik. Naturligtvis är det LED-lampor överallt och många är dimbara. Däcket liknar ett trädäck, men det är Estech, en exklusiv variant i konstmaterial, som är lätt att underhålla.



Framför rorsman finns en 29 tum stor bildskärm. Där finns navigationssystemet Seapilot inbyggt, samt den information föraren behöver om båt, motor och omgivningar. Alla båtens funktioner kan styras från en tablet eller en smartphone. Naturligtvis finns trådlöst WiFi ombord så både filmer och musik kan streamas. Motorn är Volvo Pentas D6 400 DP och den startas nyckellöst.


Elektronikcentralen kommer från svenska företaget Seazone. Det förenklar installationen och dess digital switching är en förutsättning för båtens lättanvända infotainmentsystem. Larmfunktioner finns inbyggt. Tjocka kabelhärvor som går kors och tvärs finns inte i denna båt.



Jag fick leta för att hitta något trä i båten. Det enda jag såg var skivan av plywood som ligger under bäddmadrassen i fören. Det ska också finns inslag av trä i inredningsmodulerna för pentryt och i inredningen i salongen, men det såg jag inte.


I montern fanns bitar som visar det material som användts till skrov, däck och inredning och hur det är uppbyggt.
I montern fanns bitar som visar det material som användts till skrov, däck och inredning och hur det är uppbyggt.

HOC 33 P byggs i Visby på Gotland.

Petestep skrov


Skrovet har det patenterade systemet Petestep. I stället för att vattnet sprutar utåt sidorna när båten körs i planande fart så trycks sprayen under skrovet, neråt och bakåt. Effekten blir stabilare gång och lägre motstånd. Således blir bränsleförbrukningen lägre, berättar Jens Sönnergaard som är försäljningsansvarig på Petestep AB. För att ytterligare förbättra gången sitter det Humphree Interceptorer monterade på akterspegeln (modern variant av trimplan).


Petesteps deflektorer sveps från köllinjen ut mot sidorna i samma vinkel som vattenlinjen bryts under planing. Det medför att man minskar den våta ytan mer än med annan teknik, vilket ökar farten eller minskar förbrukningen, allt annat lika. Dessutom återanvänds energi som finns i sprayens vattenmassor till lyfta båten lite, knuffa båten lite framåt och även bidraga till att fjädra skrovet i vågor. 

Sittbrunnen är gjord för socialt umgänge i hamn eller i en ankarvik. På tal om ankare. En lucka öppnas uppåt i skrovet i fören och ut kommer ankaret. Elegant. Här finns inget fult ankare som hänger i fören och som oftast är i vägen.


Öppen ljus sittbrunn. På gångbordet ligger Estech, ett modernt konstmaterial som sägs vara tåligare än teak.
Öppen ljus sittbrunn. På gångbordet ligger Estech, ett modernt konstmaterial som sägs vara tåligare än teak.

Notera också att yttersta delen på fören är klädd med gummilist. Således skyddas skrovet om man går emot en rak kaj.
Notera också att yttersta delen på fören är klädd med gummilist. Således skyddas skrovet om man går emot en rak kaj.

Fylld av entusiasm över vad svenskta innovatörer kan åstadkomma för för båtlivet lämnar jag montern. Jag slås av hur omodernt allting annat känns när blicken sveper över de andra montrarna på mässan.


Läs mera här:

www.hocyachts.com

www.petestep.com

www.seazone.se 


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut