VHF/SRC mars 2023

Genoa International Boat Show 2011

Från kajak till Superyachts i Genua


Bengt Utterström 2011-10-03

Genuas båtmässa har det mesta av allt i elegant förpackad design. R. Buonomo´s Engineering & design ligger bakom denna bjässe.
Genuas båtmässa har det mesta av allt i elegant förpackad design. R. Buonomo´s Engineering & design ligger bakom denna bjässe.

Genuas Internationella båtmässa visar allt från SuperYychts till kajaker. Mässan har en skön blandning av elegans, inom- och utomhusmontrar, båtar vid kaj och på land. Allt blänker och båtar i olika vågade färger finns med. Bland båtarna finns tre svenska. Det är Comfort, Hallberg-Rassy och Malö.

Genuas båtmässa ligger mitt i staden. Mässan använder i stort sett hela marinan, omkringliggande hallar och en globenliknande stadium. Dock inte lika stor som Globen, men åt det hållet.


1300 utställare visar 2000 båtar. 450 av dessa ligger i sjön. Hela 30 stycken båtar uppges vara närmare 50 meter långa. Antalet segelbåtar uppges vara 160 varav 124 ligger i vattnet.
Enligt samma informationsblad från mässan är det 450 premiärer. Mässan pågår till och med 9 oktober.

DagensBåtliv.se var på plats på premiärdagen.

Båtar finns vid kaj, utom- och innomhus. Många montrar är utomhus, men täcks av skyddande tak.
Båtar finns vid kaj, utom- och innomhus. Många montrar är utomhus, men täcks av skyddande tak.


Stor tillbehörsavdelning

Signalhorn med egen kompressor torde få de flesta att reagera och säkert också hålla sig undan.
Signalhorn med egen kompressor torde få de flesta att reagera och säkert också hålla sig undan.

Tillbehörsavdelning påminner om Mets i Amsterdam, fast långt ifrån lika stor. Men det finns mycket att se för tillbehörsnörden. Några svenska utställare finns med.

Foldingpropeller i titan från Ewoltech i Milano.
Foldingpropeller i titan från Ewoltech i Milano.


Träbåtar

Fratelli Aprea. En läcker dagtursbåt som gör de flesta avundsjuka. Skrov och överbyggnad i plast, men träkänslan finns.
Fratelli Aprea. En läcker dagtursbåt som gör de flesta avundsjuka. Skrov och överbyggnad i plast, men träkänslan finns.


Träjolle



Denna vackra segeljolle tillverkas av Montisola och kostar 17 000€.
Denna vackra segeljolle tillverkas av Montisola och kostar 17 000€.


Styrpulpetaren kommer även den från Montisola.

Styrpulpetaren kommer även den från Montisola.




Denna snipa är bland de vackraste jag sett. Passar kanske bäst i vardagsrummet? Tillverkas av Marinello och har måtten 5 x 1,95 meter. Väger 670 kg. Priset: 21 000 €.
Denna snipa är bland de vackraste jag sett. Passar kanske bäst i vardagsrummet? Tillverkas av Marinello och har måtten 5 x 1,95 meter. Väger 670 kg. Priset: 21 000 €.


Från kajak till Superyachts

Kontrasten är stor på denna mässa. Här kajaker från Rainbow.
Kontrasten är stor på denna mässa. Här kajaker från Rainbow.


Azimut



Det kommer att bli trångt i våra hamnar när sådana här Superyachts blir vanligare i våra farvatten.
Det kommer att bli trångt i våra hamnar när sådana här Superyachts blir vanligare i våra farvatten.




Färgsättningen blir allt järvare på stora båtar. Notera även matchningen med jollen och fendrar.
Färgsättningen blir allt järvare på stora båtar. Notera även matchningen med jollen och fendrar.


Med ett djupgående på 4,10 meter blir det nog inte så lätt att semestersegla denna båt i skärgården.
Med ett djupgående på 4,10 meter blir det nog inte så lätt att semestersegla denna båt i skärgården.


Djupgåendet på denna 100 fots segelbåt känner vi inte till, men ack så elegant. Allt blänker!
Djupgåendet på denna 100 fots segelbåt känner vi inte till, men ack så elegant. Allt blänker!


Stävar för vårt båtliv

De svenska stävarna på Malö och Comfortina bryter mönstret. Så är de också anpassade för svenska förhållanden och skärgårdsliv. Rak stäv gör sig inte så bra vid förtöjning i naturhamn, då krävs ett långt peke.
De svenska stävarna på Malö och Comfortina bryter mönstret. Så är de också anpassade för svenska förhållanden och skärgårdsliv. Rak stäv gör sig inte så bra vid förtöjning i naturhamn, då krävs ett långt peke.


Comfortina 42

Comfortina 42.
Comfortina 42.

Tre svenska segelbåtar hittade jag. Comfortina 42 från Comfortbåtar i Arvika är en ny segelbåt. Fin finish, eleganta linjer och vackert träarbete i salongen. Comfortina 42 platsar väl på denna mässa.


Ferretti Group

Riva är ett av Ferrettis 8 varumärken. Kolla webbplatsen, länk under bilden.
Riva är ett av Ferrettis 8 varumärken. Kolla webbplatsen, länk under bilden.

Titta på deras webbplats. Den säger det mesta! Här är länken, *klicka vidare* och se bilderna.

Delbar jolle


Delbara jollar och roddbåtar har vi sett förr. Den här från Salvaspazio tillhör de större och avsedd för "minisuperyachts" där garaget inte är tillräckligt stort för att rymma en riktig tender.

Så här ser den ut innan stuvning.
Så här ser den ut innan stuvning.


Comitti är inte en Riva, men ack så lik.
Comitti är inte en Riva, men ack så lik.


Öppningsbar reling

Det finns alternativ till badplattform.
Det finns alternativ till badplattform.


Ultra ankaret lockar storpublik

Även i Italien dras publiken till en sandlåda med miniatyrankare.
Även i Italien dras publiken till en sandlåda med miniatyrankare.


Plogankaret Ultra påminner om ett Delta eller Bruce-ankare.
Plogankaret Ultra påminner om ett Delta eller Bruce-ankare.


Jag fick också provdra. Ultra ankaret grävde ned sig djupare i den fuktiga sanden. Det var också tyngre att dra. Om detta överensstämmer med verkligheten vågar jag inte uttala mig om.
Jag fick också provdra. Ultra ankaret grävde ned sig djupare i den fuktiga sanden. Det var också tyngre att dra. Om detta överensstämmer med verkligheten vågar jag inte uttala mig om.


Libeccio 25.5 - Daycruiser med fartygskänsla


Varför tillverkas det inte sådana här snygga "gubbåtar" i Sverige? Libeccio 25 torde vara perfekt för dags- och helgturer. Är 8,6 meter lång och gör runt 25 knop. Kostar 86 000 €.

Valentina - havets cykel


Efter att ha vandrat runt på mässan i cirka 7 timmar i strålande sommarvärme och sett fula badbåtar som drivs med solceller, små elmoppar, Superyachts (om än bara på utsidan) och mängder av andra båtar och tillbehör med mera var det skönt att cykla hem... Nu inväntar vi Scandinavian Boat show som börjar 9 november.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut