Få svenska utställare
Düsseldorfs båtmässa har allt
Vy över Superyachtshallen på Düsseldorfs båtmässa
Düsseldorfs båtmässa sägs vara världens största inomhusmässa för båtar. Här finns många båtar som skulle passa fint i svenska skärgårdar. Utbudet är enormt och det finns ett stort antal segelbåtar som inte följt strykjärnstrenden (raka smala förskepp och båten blir bredare ju längre akterut man kommer), det vill säga, här finns linjesköna båtar av klassisk stil. På motorbåtsidan är utbudet ännu större med hundratals daycruisers. Totalt handlar det om cirka 1 800 båtar på 220 000 kvadratmeter utställningsyta, motsvarande cirka 31 fotbollsplaner av allsvensk storlek.
Finland tar för sig, men varför finns inte fler svenska utställare här?
Det är inte rättvist att inte nämna Düsseldorfs storlek. Jag tänker då främst på det breda utbud av olika båtmodeller som vi inte hittar på Skandinaviska mässor idag.
De riktigt stora segel- och motorbåtarna, som är längre än 20 meter och kostar från 20 miljoner och uppåt, har naturligtvis en liten marknad i Sverige. Men det finns gott om segelbåtar och motorbåtar för den som önskar något med klassisk stil.
Finland tar för sig
Svenska Nimbus ställde ut 6 båtar.
På mässan finns 1813 utställare från 70 olika länder. I 16 utställningshallar finns fiske, vattensporter, kajak, dykutrustning, båttillbehör, segel- och motorbåtar. Tio hallar innehåller båtar och en hall har marin konst.
Tre svenska segelbåtstillverkare har jag hittat och de är Hallberg Rassy med 7 båtar. Najad och CR-båtar, som bland annat tillverkar Regina af Vindö, har var sin båt utställd. På motorbåtssidan tycks Nimbus vara ensamma.De har 6 båtar inklusive Paragon i sin stora monter. NOA aluminium tillbehör är här liksom klädtillverkaren Albatross. NOI BOI, det svenska företaget som tillverkar förtöjningsbojar av ektunnor, ställer också ut.
Finska branschorganisationen Finnboat bokar tidigt upp drykt två tusen kvadratmeter och fyller ytan med kända varumärken som bland annat Targa, Grandessa och Nordship med flera. Tillsammans med Yamaha har Finland cirka 3300 kvadratmeter. Yamaha äger finska Buster och Yanmarin.
Bavaria har en jättemonter med 42 utställda båtar.
Tysklands exportmarknad av motorbåtar växer. Under förra året ökade exporten med nära 50 % i antal motorbåtar. Segelbåtssidan tappade cirka 4 % enligt mässans egna uppgifter.
Estland syns
I Estland tillverkas båtar i både aluminium och glasfiber. De och bryggor finns utställda. Estland har knappt 1,3 miljoner invånare och Sverige har passerat 10 miljoner. Inte någonstans lyste svenska flaggor eller "Sverige" förutom de nämnda utställarna medan Estland syns med stora banderoller i tre olika hallar.
Surfvågor, paddelsjö och segling på riktigt
Den som gillar att surfa kan göra det i bassängen som har en riktigt surfvåg. Den är nio meter bred. Den skicklige kan bli ståendes på vågen tills han eller hon tröttnar.
I hall 13 finns en paddelsjö med små öar. Här kan man paddla runt och samtidigt prova på campinglivet. Fiskeutrustning finns det gott om. Den som vill kan dyka med tub i en tankliknande bassäng. 670 000 tyskar ägnar sig åt sportdykning och det förklarar varför den hallen kändes trång på grund av alla besökare.
På svenska båtmässor har vi sett radiostyrda segelbåtar som kan seglas. Düsseldorfmässan har en stor bassäng med ett antal fläktmotorer som skapar vind och där seglas det i Optimistjollar. Kul för alla barn och undomar. Och båtarna rör sig framåt i lagom tempo.
Enkel resväg
Från Arlanda går det direkflyg till Düsseldorf och en tur och returbiljett kostar från 1 300 kronor. Flygplatsen ligger på en kvarts bussresa från mässsan.
Fler reportage kommer från Düsseldorfs båtmässa.
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.