Båtmässan Allt för sjön har öppnat. Båtmässan har lite av allt. Den riktigt stora motorbåten finns där, likaså de riktigt snabba. Mängden båtar består som vanligt av dagtursbåtar. En positiv överraskning är att segelbåtsbryggan är tillbaka och att antalet beboeliga segelbåtar uppgår till cirka 8 stycken. Bland seglande flaggskepp hittar vi Hallberg Rassy, Najad och Arcona.
Överallt marknadsförs båtmässan med den stora bassängen där man kan åka wakeboard dragen av en lina. Kursändringen mot aktiviteter på mässan blir allt tydligare för varje år.
Princess 49 är mässans största båt. Prislappen ligger på över 10 miljoner kronor. Den som söker genuina och trevliga familjemotorbåtar för semesterturer rekommenderas att titta extra på norska Sagabåtarna. Missa heller inte Nimbus nya och snygga daycruisers "W9".
I stora hallen finns över 100 daycruisers och styrpulpetsbåtar.
Arcona är kända för att vara ”Cruiser och racer” i samma segelbåt. På mässan visas Arcona 410. I början av juni väntas nya Arcona 435 vara klar.
Torgny Jansson har sålt Arcona Yachts segelbåtar till Najad. Torgny Jansson behåller anläggningen Gustavsbergs marincenter och kommer fortsatt att finnas med när någon vill köpa en Arcona eller få båten utrustad och servad.
Najad ställer ut nya 395 AC som också visades på Düsseldorfs båtmässa.
Köp sker hela året
Magnus Rassy, ägare av segelbåtstillverkaren Hallberg Rassy, berättar att numera är försäljningen spridd över hela året. ”Tidigare köpte folk båtar mellan augusti till januari och vi kunde i de flesta fall leverera under kommande säsong. Den som beställer en båt idag får den levererad säsongen 2019. ”Vi har sålt hela 2018 års produktion. Vår omsättning ökar med 32 % i år, så vi är verkligen nöjda”, säger Magnus Rassy och avslutar med ”Det är roligt att vara tillbaka på Allt för sjön och här visar vi en av vårta nyheter, nämligen Hallberg Rassy 44.”
Att det går bra för Orustvarven är tydligt. Najad har sålt bra av sina nya modeller och produktionshallen är full. Hallberg Rassy gjorde sin bästa mässa i Düsseldorf på 11 år.
Fin veteranbåtsavdelning
Ett antal klassiska motor- och segelbåtar visas i C-hallen. Avdelningen Classic Boat Show är viktig för många besökare och det är förståeligt. Kanske är det där som hjärtat för båtlivet återfinns?
Längst ned i C-hallen finns den stora bassängen där vattensporter visas. Det är en stor satsning från mässans sida, berättar Hanse THorslund som är projektchef för Allt för sjön. ”Vi vill locka de yngre besökarna till mässan, medelåldern är normalt sett hög på en båtmässa.
Finska båtar i fortsatt dominans
Båtimporten från Finland till Sverige har fördubblats på några år. 2017 importerades närmare 5 000 båtar till Sverige från Finland till ett värde för drygt 650 miljoner kronor. För tre år sedan var siffran 3 000 båtar värda knappt 300 miljoner kronor. Samtidigt exporterade Sverige sammanlagt 91 båtar till Finland. 10 nya finska båtar visas på mässan.
I pressmeddelandet från finska branschorganisationen Finnboat exemplifierar några finska båtprofiler med anknytning till den finska båtindustrin en förklaring till de finländska båtarnas popularitet i Sverige:
”Den viktigaste orsaken till den finska båtarnas popularitet finns i Sverige. Sveriges båtkultur är mycket stark och det finns även mycket kapital i landet”, säger Bella Boats verkställande direktör Raimo Sonninen, som tillverkar Bella-, Falcon-, Flipper- och Aquador-båtar.
”Det finska båtindustrin har satsat långsiktigt på export och utvecklat båtar för den nordiska publiken”, påpekar Jarkko Pajusalo, vd för Båtbranschens Centralförbund Finnboat.
Ett exempel på detta är Bellas flaggskepp Aquador 35 AQ, som konstruerades i samarbete med de lokala båthandlarna som kände väl de svenska båtägarna. Buster har för sin del skräddarsytt Phantom Cabin, den nya hyttbåten i lyxklass, för användning i den svenska skärgården.
Antalsmässigt är de flesta finska båtar som hamnar i Sverige hållbara, omkring fem meter långa aluminiumbåtar med utombordare. Deras marknadsandel fortsätter att växa i såväl Finland som i Sverige och Norge. Utvecklingen av denna båtklass går allt fortare. Förutom Buster, Silver och Faster som tillverkat aluminiumbåtar i årtionden har nu också bl.a. Finnmaster Husky, Yamarin Cross samt allra senast AMT och Bella Falcon kommit ut på marknaden.
”Finsk båtindustri och finska båtar har ett mycket gott rykte i Sverige bland annat gällande kvalitet och design. Styrpulpetbåtar med skrov av aluminium i storleksklassen 5–7 meter är det stor efterfrågan på och efterfrågan ökar hela tiden. Vi märker också att det är stor efterfrågan på mindre, lite enklare båtar på 4–5 meter”, berättar Per Åbrandt från Terhitec Oy som säljer Silver-, Faster- ja Terhi-båtar i Sverige.
”Finska båtar har en stark tradition in Sverige. Det beror förmodligen på att finska båtar ofta är anpassade till samma förhållanden som vi har i Sverige. Finska båtar har även ett gott rykte gällande både design och kvalitet vilket även stärker statusen för dem i Sverige”, tillägger Christopher Sjöblom från Yamaha Motor Scandinavia, som representerar bl.a. Buster-, Finnmaster- och Yamarin-båtar.
Mats Eriksson, VD på Sweboat, berättar att trots en ganska kall och blåsig sommar 2017 ökade försäljningen av nya båtar och branschen växte totalt med ytterligare 10 % jämfört med året innan. I vissa segment och marknader var ökningen ännu större, säger Mats Eriksson och fortsätter:
”De senaste tre åren har båtbranschen påverkats gynnsamt av faktorer som låg ränta, låg arbetslöshet och ett allmänt gott svenskt självförtroende. Båtbranschen kan fortsatt blicka framåt emot en stabil försäljningsökning inom alla segment; försäljning av nya och begagnade båtar och motorer, tillbehör, reservdelar, drivmedel, vinterförvaring, service och underhåll.
En tydlig trend är att små båtar blir fler - och stora båtar blir större. Distributörer, handlare och producenter ser en tydlig utveckling; att man antingen väljer ett enkelt och lätthanterligt båtliv med en liten ändamålsenlig båt för dagsutflykter – eller så investerar man i en stor och rymlig flytande sommarstuga med all tänkbar bekvämlighet. Oavsett segment så ser vi en ökning av nya båtmänniskor, vilket gläder oss”, avslutar Mats Eriksson pressmeddelandet.
Att påstå att C-hallen är proppfull med tillbehör vore en överdrift. Så luftig som hallen är i år kan jag inte minnas att jag har sett den förut. Håller priset på monterhyror tänkbara utställarna borta eller är det en följd av att Stockholms mässan sagt upp samarbetsavtalet med branschorganisationen Sweboat?
Antalet besökare på lördagens premiärdag föreföll vara lågt. Någon trängsel fanns inte. Kanske hade det att göra med SLs strulande tågförbindelser till Älvsjö? Således blev det en perfekt dag för den som vill gå runt och botanisera. Trenden med att mässledningar gärna vill tro att vi besökare måste roas med aktiviteter tycks öka. Den stora bassängen är ett exempel på det. Om det på sikt för med sig att intresset för båtliv hos unga ökar återstår att se.
Det ska bli intressant att se besökssiffrorna för årets Allt för sjön och om medelåldern sjunker. Göteborgs Båtmässa tappade cirka 12 % av besökarna i år.
Biljettpriset vid kassan är 190 kronor för en vuxen (165 kronor vid förköp). Hamburgerestaurangen serverade en smaklös och kall hamburgare med mellanläsk för 130 kronor.
www.alltforsjon.se
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.